Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور اراضی کشور خبر داد:

واگذاری تأییدیه تمام ساخت و سازها به سازمان امور اراضی/ تغییرات قانون اصلاح کاربری اراضی به‌زودی در صحن علنی مجلس

برای مقابله با جلوگیری از تغییرات غیرقانونی اراضی کشاورزی، توان حاکمیتی سازمان امور اراضی کشور باید تقویت شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در نخستین مصاحبه خود حفظ کاربری اراضی را اولویت اصلی خود برشمرد و گفت: وزیر جهاد کشاورزی نیز تأکید بسیاری بر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی دارد و سعی می‌شود که با تمام قدرت در این سازمان، از این پدیده جلوگیری شود.

قباد افشار افزود: تمامی منابع، امکانات و ساختارهای موجود برای مقابله با این پدیده ثبت خواهد شد تا از منابع پایه کشاورزی برای تولید استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها نیز ابلاغ شده که با این پدیده به‌صورت جدی‌تر مقابله کند.

افشار ادامه داد: همکاری قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی برای مقابله با پدیده خرد شدن اراضی لازم و ضروری است.

شفاف‌سازی در قانون اصلاح اراضی انجام شد

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: در قانون اصلاح کاربری اراضی، تغییراتی از سوی این وزارتخانه ارائه شده است که توسط کمیسیون کشاورزی نیز به تصویب رسیده و به‌زودی در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

وی یادآور شد: در این قانون، مواردی که در قانون گذشته شفاف نبود، مورد بازنگری قرار گرفته است و در برخی از موارد نیز اقدامات سختگیرانه بیشتری لحاظ شده است.

افشار تأکید کرد: ساخت و ساز در مکان‌های روستایی از این پس باید با هماهنگی بیشتر انجام شود تا اراضی کشاورزی که صرف تولید می‌شود، بیهوده به ساختمان تبدیل نشود.

وی اظهار داشت: در این راستا با وزارت راه‌ و شهرسازی نیز هماهنگی‌هایی انجام شده است که در این راستا نیز باید تمامی ساخت و سازها با تأیید امور اراضی در استان‌ها انجام شود.

پایه‌های تولید را با جلوگیری از خرد شدن اراضی حفظ می‌کنیم

رئیس سازمان امور اراضی کشور به آب و خاک به‌عنوان سرمایه‌های اصلی کشور اشاره کرد و گفت: پس از مسئله امنیت عمومی در جامعه، امنیت غذایی لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد که در این راستا حفظ آن نیازمند تلاش تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط است.

افشار جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی را از دیگر اولویت‌های خود در این سازمان برشمرد و افزود: 30 درصد ظرفیت اقتصادی کشور در بخش کشاورزی قرار دارد که در این راستا باید سعی شود پایه‌های تولید حفظ شود و از خرد شدن آنها جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: قانون ارث در برخی از موارد اجازه قطعه‌قطعه شدن اراضی کشاورزی را می‌دهد که سعی می‌شود این قانون به‌گونه‌ای تغییر کند که از ظرفیت تولیدی کم نشود.

افشار ادامه داد: پیگیری مجوزهای اعطاءشده برای اجرای طرح‌های کشاورزی نیز با قدرت بیشتری دنبال می‌شود، زیرا باید اراضی معطل‌مانده کشاورزی را شناسایی و برای فعال‌سازی آن اقدامات اساسی صورت گیرد.

سنددار کردن اراضی کشاورزی در دستور کار است

رئیس سازمان امور اراضی کشور بر اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی تأکید کرد و یادآور شد: درست است که مسئولیت عمده این طرح بر عهده سازمان ثبت است، اما هماهنگی‌های لازم از سوی این سازمان نیز انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: سنددار کردن اراضی کشاورزی کشور نیز با جدیت بیشتر دنبال می‌شود و علاوه بر آن، سعی می‌شود که سیستم اراضی کشور به‌صورت الکترونیکی پیش رود.

افشار تأکید کرد: سازمان امور اراضی کشور باید تقویت شود تا توان حاکمیتی خود را به‌دست آورد و در این راستا، نظام‌سازی‌های هماهنگی برای اصلاح فرایندها در حال انجام است.

وی اظهار داشت: لازم است اعتبارات مورد نیاز برای انجام فعالیت‌ها تأمین شود و در این راستا از محل اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی و معاونت راهبردی ریاست جمهوری استفاده خواهد شد.

ویلاسازی در اراضی کشاورزی ممنوع

رئیس سازمان امور اراضی کشور کمبود نیروی انسانی را از دیگر معضلات موجود در بخش امور اراضی برشمرد و گفت: برای اعمال قانون، نیاز است تا نیروهای فنی و حقوقی به تعداد مکفی در بخش وجود داشته باشد، اما کمبودها باعث شده که در گاهی از موارد، تداخلات بین دستگاهی به‌وجود آید.

افشار همچنین افزود: قطع دست سودجویان با همکاری قوه قضاییه و سایر ارگان‌های ذی‌ربط در دستور کار جدی است که اجازه ندهیم سرمایه‌های کشور از چرخه تولید خارج شده و به سنگ و آهن تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: ویلاسازی چندی است که در اراضی کشاورزی رخنه کرده است که سعی می‌شود به‌صورت قانونی با آن برخورد شود.

افشار ادامه داد: در قانون جدید، پیش‌بینی شده است که قبل از درج آگهی برای فروش اراضی، استعلام از سازمان امور اراضی کشور انجام شود.

وی تصریح کرد: اراضی کشاورزی کشور نیازمند سازمانی است که با قدرت بتواند قانون را اجرایی کند./

خبرنگار: مژگان ستار

V-920804-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید