Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران:

مصرف شیر خام و لبنیات سنتی به 40 درصد سرانه کل رسید/ قانون افزایش بهره‌وری خاک می‌خورد

به‌دلیل گرانی فرآورده‌های لبنی، مصرف لبنیات سنتی در بسیاری از مناطق کشور افزایش یافته است، به‌طوری که 40 درصد شیر خام تولیدی کشور به‌صورت خودمصرفی استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران در اولین کنفرانس مدیریت بهره‌وری در بخش کشاورزی و دامپروری درباره تأثیر افزایش بهره‌وری در کاهش هزینه‌های بخش دامپروری کشور گفت: هشت میلیون و 588 هزار رأس گاو اصیل، دورنگ و بومی در کشور وجود دارد که یک میلیون و 210 هزار و 367 رأس آنها تحت پوشش برنامه‌های اصلاح نژادی و دارای شناسنامه بوده و تولید آنها ثبت و رکوردگیری می‌شود.

سعید سلطانی سروستانی افزود: 540 هزار رأس از این دام‌ها، گاو و گوساله‌های مولدی هستند که با وجود اینکه تنها 12 درصد از جمعیت دامی کشور را تشکیل می‌دهند، 45 درصد گوشت تولیدی کشور مربوط به گاوهای اصیل است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که بتوانیم دام‌های کم‌بازده را به مرور حذف و دام‌های پرتولید جایگزین کنیم، 50 درصد در جیره غذایی دام‌های کشور صرفه‌جویی می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران ادامه داد: در کشور اقدامات مناسبی برای افزایش بهره‌وری صورت نگرفته است؛ مجلس در سال 89 قانون افزایش بهره‌وری را تصویب کرد که پس از گذشت سه سال هنوز آیین‌نامه اجرایی این قانون تهیه و اجرا نشده و در حال خاک خوردن است.

سلطانی سروستانی با اشاره به اینکه قیمت بالای علوفه دامی تأثیر زیادی بر قیمت تمام‌شده گوشت قرمز در کشور دارد، تصریح کرد: برای تولید هر کیلوگرم شیر خام، یک کیلو و 756 گرم و گوشت قرمز 11 کیلو و 500 گرم علوفه نیاز است؛ 70 درصد هزینه تمام‌شده تولید گوشت قرمز را علوفه تشکیل می‌دهد و کمبود و گرانی نهاده‌های دامی تأثیر مستقیمی در نرخ گوشت قرمز در بازار دارد.

وی یادآور شد: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط وزن لاشه‌های دام سبک کشور بر اساس اعلام مرکز آمار و همچنین دامپزشکی به ترتیب 17 و 15.5 کیلوگرم بوده، این در حالی است که متوسط وزن لاشه دام سبک در دنیا 21 کیلوگرم است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با اشاره به اینکه دامداران از خوراک لازم برای دام‌های خود استفاده، ولی تولید اقتصادی ندارد، تأکید کرد: از حدود 20 درصد ظرفیت پرواربندی‌ها استفاده نمی‌شود و در صورتی که ظرفیت لاشه پرواربندی‌های کشور به استانداردهای جهانی نزدیک شود، نیاز کشور به واردات از بین رفته و با تولید مازاد مصرف روبه‌رو می‌شود.

سلطانی سروستانی اظهار داشت: در بسیاری از مناطق کشور به‌دلیل گرانی فرآورده‌های لبنی، مصرف لبنیات سنتی و شیر خام افزایش یافته است، به‌طوری که حدود 40 درصد از شیر خام تولیدی کشور به‌صورت خودمصرفی و فرآورده‌های لبنی سنتی مصرف می‌شود.

وی در پایان گفت: برنامه‌های مدونی با کمک کارشناسان بخش دامپروری کشور برای اصلاح نژاد و به‌کارگیری اسپرم‌های مناسب در دامداری و پرواربندی‌های کشور در نظر گرفته شده است که تولید را افزایش داده و اقتصادی کرده و وضعیت معیشت کشاورزان را بهبود می‌بخشد./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-920523-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید