Iranian Agriculture News Agency

نماینده تبریز در گفتگو با ایانا:

جذر و مد بازار نتیجه عدم اجرای الگوی کشت است

جذر و مد بازار در قیمت برخی از محصولات کشاورزی نتیجه عدم اجرای الگوی کشت در تهران و شهرستان‌ها است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در حالی شاهد افزایش قیمت‌ها در برهه زمانی خاص و در مورد بعضی از محصولاتی که هیچ مشکلی در تأمین آنها در داخل کشور وجود ندارد، هستیم که به‌نظر می‌رسد عدم اجرای الگوی کشت باعث شده برنامه‌ریزی منسجمی برای مدیریت واحد برای تولید محصولات کشاورزی وجود نداشته باشد.

محمداسماعیل سعیدی افزود: افزایش تولید برخی محصولات نظیر سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و پیاز و برخی سال‌ها و کاهش آن در سال بعد از آن به علت بالا و پایین رفتن نامتعارف قیمت باعث می‌شود کشاورزان برای تولید برنامه‌ریزی دقیقی نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند الگوی کشت محصولات کشاورزی نگاهی سیستمی به تولید دارد و محصولات کشاورزی با تبعیت از این الگو تولید می‌شوند.

سعیدی با اشاره به افزایش قیمت سیب‌زمینی طی سال جاری ادامه داد: افزایش قیمت این محصول در حالی که سال‌های گذشته کاهش قیمت آن به حدی رسید که کشاورزان مجبور به ریختن آنها برای احشام و دام‌هایشان شدند، علت عدم اجرای الگوی کشت در استان‌ها است.

مدیریت آب‌های کشاورزی رها شده است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدم اجرای مدیریت آب با توجه به بارندگی زیاد و هدر رفتن آب‌های سطحی نشان‌دهنده نبود برنامه‌ریزی جامع از سوی وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی برای مهار آب‌ها است.

وی در پایان یادآور شد: برای حل مشکلات بخش کشاورزی، یکپارچه‌سازی در اراضی کشاورزی و رسیدن به تولید پایدار باید در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد؛ این در حالی است که این مهم به دلایل زیادی مثل قانون خرد شدن اراضی و ارث همچنان مسکوت مانده و تولید صنعتی به معنای عام آن که در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد، در ایران معنای اجرایی پیدا نکرده‌اند./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-920501-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید