Iranian Agriculture News Agency

21 گونه گیاهی کشور در لیست قرمز IUCN/ لزوم اصلاح لایحه جامع منابع طبیعی

با توجه به اینکه 21 گونه گیاهی در کشور به‌عنوان گونه‌های در حال انقراض در لیست IUCN قرار دارند، باید هرگونه عمل بوته‌کنی و از بین بردن این گونه‌ها در لایحه جامع منابع طبیعی ممنوع اعلام شود.

دبیر علمی انجمن دوست داران کوه دماوند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به وجود بیش از هشت‌هزار گونه گیاهی در کشور گفت: از این هشت‌هزار گونه، دوهزار گونه انحصاری در معرض خطر انقراض قرار دارند که 21 گونه نیز در لیست IUCN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت) به‌عنوان گونه‌های در حال انقراض ذکر شده‌اند.

عبادی ایجاد ظرفیت قانونی لازم برای ممنوعیت بوته‌کنی و نابود کردن این گونه‌های در حال انقراض را در لایحه جامع منابع طبیعی ضروری دانست و افزود: در این لایحه باید ماده‌ای تعریف شود تا هرگونه برداشت این 21 گونه را ممنوع کرده و به تبع آن سازمان جنگل‌ها و محیط زیست نیز برای مقابله با بوته‌کنی آنها وارد عمل شوند.

وی تصریح کرد: در کنار ممنوعیت بوته‌کنی گونه‌های در حال انقراض باید کشاورزان نیز تشویق شوند که این گونه‌ها و یا حتی گونه‌هایی که در معرض خطر انقراض هستند، وارد مباحث زراعی کنند.

عبادی یادآور شد: قانون فعلی منابع طبیعی تنها عمل بوته‌کنی گیاهان مرتعی را ممنوع و جرم دانسته به‌طوری‌که در برخی موارد شاهد بوده‌ایم که مأموران منابع طبیعی در برخورد با حمل و نگهداری بوته گیاهان خوراکی و یا دارویی با محدودیت و کمبود قانون روبه‌رو بوده و چنین اعمالی از سوی قضات اعمال مجرمانه شناخته نشده است و توجیه آن هم عدم قید کلمات حمل و نگهداری در قوانین بوده است.

دبیر علمی انجمن دوست‌داران کوه دماوند با تأکید بر اینکه عمل بوته‌کنی در محدوده زمانی طولانی‌تری انجام می‌شود، ادامه داد: تنها عمل بوته‌کنی به‌عنوان جرم شناخته‌شده و جرایمی را قانون‌گذار به آن اختصاص داده است؛ در حالی که حمل و نگهداری گیاهان کنده‌شده در ماشین‌ها و وسائط نقلیه نیز باید در لایحه و مواد قانونی مرتبط به این امر نیز در نظر گرفته و به بوته‌کنی، برداشت گیاهان به‌ویژه گونه‌های در حال انقراض و حمل و نگهداری آن اصلاح شود.

وی اظهار داشت: باید جرایم سنگین‌تری برای حمل و نقل این گونه‌ها در نظر گرفته شود؛ چرا که افرادی که در حمل و نگهداری آنها نقش دارند واسطه‌هایی را با افرادی که عمل بوته‌کنی انجام داده‌اند، ایجاد کرده که در نتیجه باعث گسترش این اقدامات در حوزه‌های جغرافیایی وسیع‌تر می‌شوند./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911207-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید