Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران خبر داد:

اختلاف 30 درصدی قیمت گوشت در تهران با سایر استان‌ها

حذف و اختصاص ارز مرجع به واردات گوشت قرمز، گران شدن علوفه و قطع واردات آن، مواردی است که برای افزایش قیمت گوشت از آن سوءاستفاده می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: قیمت دام زنده که در پرواربندی و دامداری‌ها به‌فروش می‌رسد، تفاوت چندانی با گذشته نکرده و اختلاف قیمت بالایی با خرده‌فروشی‌های سطح شهر دارد.

سعید سلطانی افزود: هر کیلوگرم دام سبک (گوسفندی) هشت هزار و 900 و گوساله پروار هشت‌هزار و 500 تومان در پرواربندی‌ها به‌فروش می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت گوشت امری است که تنها در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران مشاهده می‌شود و در سایر استان‌ها حداقل 20 تا 30 درصد کمتر از تهران است.

این فعال بخش خصوصی در پاسخ به این سؤال که آیا ارز مرجع واردات گوشت حذف می‌شود یا خیر، ادامه داد: در جلسات کارگروه ستاد تنظیم بازار صحبتی از حذف ارز مرجع واردات گوشت قرمز نشده است و اطلاعی در این زمینه ندارم.

سلطانی تصریح کرد: مواردی که درباره حذف اختصاص ارز مرجع به واردات گوشت یا گران شدن علوفه و قطع واردات آن شایعاتی است که برای افزایش قیمت از آن سوءاستفاده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه 90 درصد گوشت مصرفی در کشور در داخل تولید می‌شود، یادآور شد: در صورتی که تنها 10 درصد وزن دام در پرواربندی‌ها اضافه شود، دیگر نیاز به واردات وجود ندارد. این در حالی است که وزن لاشه‌های دام ایرانی 10 درصد کمتر از استانداردهای جهانی است.

سلطانی ادعا کرد: به‌دلیل کیفیت بالای گوشت تولیدی ایران، سالانه 80 الی 90 هزار تن گوشت به خارج از کشور قاچاق می‌شود که در ماه‌های اخیر نوسانات نرخ دلار، این میزان را افزایش داده است.

وی در پایان اظهار داشت: مقاصد قاچاق گوشت گوساله به کشور ترکیه و گوشت گوسفند به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عربستان و عراق است./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-911114-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید