Iranian Agriculture News Agency

کشف کود خفاش از نزدیک‌ترین غار دامنه دماوند/ گوانو ماده‌ای گران‌قیمت غنی از فسفر و نیتروژن

کود خفاش با درصد بالای فسفر و نیتروژن نوعی ماده گران‌قیمت و از قوی‌ترین کودهای مصارف کشاورزی به‌حساب می‌آید که این کود در غاری در شهر رینه از دامنه‌های قله دماوند کشف شده است.

فعال و کارشناس محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه کود خفاش از قوی‌ترین نوع کودها و در حد بازده کودهای شیمیایی است، گفت: این کود با هوموس یا همان کودهای گیاهی و مقداری خاکستر آتشفشانی و همچنین خاک رس مخلوط می‌شود که در نهایت کود حاصله برای گلدان و یا مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جلال مؤمنی رینه با اشاره به اینکه این کود در مرحله آزمایش و تحقیق است، افزود: در کاشت درختان گردو که از کود خفاش استفاده شده، بازده چشمگیری در تولید محصول حاصل شده که البته این در مرحله آزمایش و پایلوت صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: از ریزپوکه‌ها نیز برای حفظ رطوبت و اکسیژن‌رسانی در کف گلدان‌ها استفاده می‌شود.

کود خفاش سرشار از فسفر و نیتروژن

کود مرغی، گوانو یا کود مرغ دریایی، در خاک‌شناسی، به رسوبات فسفاته ناشی از مدفوع چلغوز، پرندگان دریایی، خفاش‌ها و فک‌ها گفته می‌شود که ماده‌ای گران‌قیمت با درجه فسفر و نیتروژن بالا است و علاوه بر مصارف کشاورزی به‌عنوان کود، یکی از اجزاء ساخت باروت به‌حساب می‌آید.

گوانو نیز کودی بسیار قوی و عناصر تشکیل‌دهنده آن عبارتند از آمونیاک، اسیداوریک، اسیدفسفریک، اسیداُکزالیک و اسیدکربنیک و همچنین املاح زمینی و ناخالصی‌ها است که تمرکز بالای نیترات‌ها در کود مرغی باعث شد که این ماده در مهمات‌سازی نظامی هم اهمیت پیدا کند.

بر اساس شواهد، دلیل اصلی بروز جنگ اقیانوس آرام میان‌پرو، بولیوی و شیلی به این خاطر بود که بولیوی قصد داشت بر گردآورندگان گوانوی شیلی مالیات ببندد.

پیشینه تاریخی استفاده از کود خفاش در کشاورزی

حدود یک‌هزار گونه از خفاش‌ها وجود دارد که در تمام نقاط جهان به استثناء قطب‌های جنوب و شمال زندگی می‌کنند.

از گذشته‌های دور، کود این پرنده نابینا را جمع‌آوری کرده و برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شده است./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911104-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید