Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست:

سد گتوند آب خوزستان را نابود کرد

رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست با تشریح آنچه بر آب منطقه‌ی خوزستان پیش آمده، ساخت سد گتوند را یکی از مهم‌ترین دلایل نابود شدن بستری‌های آبی در خوزستان اعلام کرد.

سد گتوند آب خوزستان را نابود کرد

​​​​​​​به گزارش خبرگزاری ایانا، عیسی کلانتری که به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر میهمان انشجویان شده بود به راحتی اعلام کرد که اشکلات مهندسی در ساخت سد گتوند باعث شوری آب خوزستان شده است.

او در این  نشست با اشاره به مشکلات زیست محیطی استان خوزستان گفت: با روال طبیعی هر جای ایران ممکن بود خشک شود ولی خوزستان آخرین نقطه بود حتی ممکن است گیلان و مازندران خشک شود ولی برای خوزستان این اتفاق نمی‌افتاد اما مشکلی که در خوزستان داریم مدیریت آب و فقدان تشخیص اولویت‌هاست. منابع آب را در آن منطقه از دست دادیم یا از نظر کیفی آلوده کردیم.

معاون رییس جمهور افزود: توزیع آب در خوزستان با مشکل روبه‌رو است. در شمال این استان مردم راحت می‌توانند آب مصرف کنند ولی در جنوب، زهاب نصیب مردم می‌شود. اتفاق بدی که افتاد، آب‌گیری سد گتوند بود. این پروژه در زمان مرحوم آقای هاشمی کلنگ زده شد. در آن زمان هیچ اشکالی در اجرای آن نبود اما در زمان دولت نهم محل سد تغییر کرد. این کار باعث شد که گنبدهای نمکی به درون آب راه پیدا کنند. گفتند پوشش رُسی می‌دهیم و نمک را از بستر جدا می‌کنیم ولی با اولین آب‌گیری، پوشش از بین رفت و آب شیرین کارون، شور شد. ما بخش اعظم آب خوزستان را با یک اشتباه مهندسی محرز شور کردیم.

اما از نگاه کلانتری فقط موضوع آب نیست که در خوزستان نگران کننده است و مشکلات دیگر هم باید مورد توجه قرار گیرد: مشکلات آب خوزستان به دو بخش تقسیم می‌شود: مسایل مهندسی و توزیع آب. حتی وجود بخشی از گرد وغبار نیز به دلیل مدیریت اشتباه در موضوع آب است. سیلاب در خوزستان، سالی دو الی سه بار، منطقه‌ جنوب اهواز را زیر آب می‌برد و باعث می‌شد که خاک لم‌یزرع خوزستان سبز شود و جلوی انتشار گرد وغبار گرفته شود.

کلانتری درباره‌ موضوع گرد و غبار اظهارکرد: پیش از انقلاب در مناطقی که گرد و غبار از آن بلند می‌شد، مالچ نفتی می‌ریختند و تا حدی خاک را تثبیت کرده بود اما در زمان جنگ تحمیلی از بین رفت. بعد هم سازمان محیط زیست وقت گفت که این کار از نظر زیست محیطی اشکال دارد. بدین ترتیب راهی که بین بد و بدتر بود، متوقف شد. گرد وغبار داخلی در زمستان و ریزگردهای خارجی در فصول بهار و تابستان برمی‌خیزند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات خوزستان آلودگی‌های نفتی است. ما پس از گذشت ۱۱۰ سال، هنوز فلرهای گازی را در خوزستان می‌سوزانیم در حالی که خارجی‌ها آماده‌اند تا نصف پول گاز را بگیرند و این‌ها را تبدیل به میعانات گازی کنند. پس از این سال‌های طولانی هنوز نتوانستند فلرها را مهار کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید