Iranian Agriculture News Agency

آتش حیوانات جنگل گلستان را سوزاند

نفس گلستان به شماره افتاد

زمانی که آتش به جان بخش‌های از پارک ملی گلستان می‌افتد و با وزش باد بر گستره آن افزوده می‌شود؛ وحوش، جوندگان و خزندگان آرامش خود را از دست می‌دهند و نفس آنها به شماره می‌افتد.

نفس گلستان به شماره افتاد

براساس گزارشهای رسیده بر اثر آتش سوزی منطقه شرق پارک ملی گلستان در هفته گذشته شماری از وحوش، خزندگان و جوندگان بر اثر شعله‌های آتش تلف شدند که در بین آنها جسد تولههای گراز، روباه و همچنین انواع مار و جوندگان دیده می شود.
نیروهای عمل کننده در اطفای حریق از سوختگی شدید برخی وحوش و سر وصدای سوزناک آنها ابراز تاسف کردند و گفتند: چرا باید با سهل انگاری فرد یا افراد، تعدادی از حیوانات با بدترین وضعیت تلف شوند و صحنه‌های دلخراشی را به وجود آورند.
جواد کمالی یکی از نیروهای عمل کننده در زمینه اطفای حریق جنگل گلستان گفت: نیروهای عمل کننده برای التیام یا جلوگیری از تلف شدن وحوش، خزندگان و جوندگان هیچ کاری نمی‌توانستند انجام دهند.
وی افزود: زبانه‌های آتش بقدری گسترده بود که حتی جان نیروهای عمل کننده را در معرض خطر قرار داده بود.
یکی از افراد محلی که به کمک نیروهای عمل کننده در اطفای حریق آتش سوزی جنگل گلستان آمده بود، گفت: سوختن وحوش بسیار تاسف بار بود بطوریکه ناله سوزناک آنها همه را غافلگیر کرده بود.
محمد احمدی افزود: هرچند برخی از وحوش که سوختگی سطحی داشتند، اما به علت فرار از میان زبانه‌های آتش متاسفانه آنها هم تلف شدند.
یکی دیگر از نیروهای مردمی اطفای حریق در این حادثه نیز می‌گوید: در همان ساعات وقوع اولیه آتش سوزی یگان نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی به صورت فعال حضور یافتند و اقدام به عملیات اطفای حریق کردند که از اهالی منطقه نیز کمک گرفته شد.
محمد احسانی گفت: روز اول حادثه در منطقه 36 نفر از نیروهای یگان این اداره کل حضور داشتند که با شدت و گسترش حادثه، نیروها به 80 نفر افزایش یافتند.
وی اظهار داشت: در این عملیات دو روزه نیروهای زیادی از ادارات مختلف از جمله جمعیت هلال احمر، منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و نیروهای مردمی برای مهار آتش بیشترین توان خود را برای خاموش کردن آن گذاشتند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی سطح آتش سوزی را 140 هکتار عنوان کرد و گفت: از این سطح 100 هکتار مرتع و 40 هکتار جنگل دچار حریق شد.
سید اصغر مطهری در گفت و گو با ایرنا افزود: در حوادث آتش سوزی با این گستره وحوش بزرگ جثه از جمله گوزن، قوچ، میش و پلنگ به محض مشاهده از محل متواری می شوند که شاید پرندگان کوچک جثه و تخم گذار راهی برای فرار نداشته باشند.
مطهری با بیان اینکه در این حوادث بچه خوک به صورت محدود دچار صدمه می شود افزود: جوندگان، خزندگان و پرندگان تخم گذار که توانایی حرکت با سرعت بالا را ندارند، تلف می شوند.
دادستان عمومی و انقلاب بجنورد بلافاصله پس از مهار آتش سوزی هفته گذشته جنگل گلستان خبر از بازداشت 2 نفر به اتهام عامل آتش سوزی پارک ملی گلستان داد.
مسلم محمدیاران روز سه شنبه گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: متهمان به آتش سوزی پارک ملی گلستان، مسافرانی بودند که اقدام به روشن کردن آتش کرده بودند که متاسفانه منجر به حادثه گسترده گردید. 
وی با بیان اینکه اظهارات شاهدان عینی و مستندات منجر به شناسایی 2 نفر متهم شده است خاطرنشان کرد: این متهمان در یکی از استان های همجوار، دستگیر شدند.
دادستان عمومی و انقلاب بجنورد گفت: پرونده قضایی برای رسیدگی به این حادثه تشکیل شده است و هنوز عمدی بودن آتش سوزی برای ما مشخص نیست. 
رییس کل دادگستری استان گلستان هم بتازگی گفته است: عاملان آتش سوزی پارک ملی گلستان بدون توجه به جایگاه و موقعیت اداری و سازمانی محاکمه می شوند.
هادی هاشمیان هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای برخورد با کسانی که با سهل انگاری و یا به صورت عامدانه خسارت جبران ناپذیری به این جنگل های با ارزش وارد کرده اند، تعارف و مماشات نمی کنیم. 
وی بیان کرد: دادگستری خراسان شمالی از دستگیری 2 عامل آتش سوزی پارک ملی گلستان خبر داد، اما چون این اتفاق در محدوده گلستان رخ داده پرونده باید در دادگاه های استان مورد بررسی قرار گیرد. 
رییس کل دادگستری گلستان در پاسخ به سوال ایرنا در مورد اینکه گفته می شود برخی بخش ها وقوع آتش سوزی را دیر و پس از چند ساعت اعلام کرده است، اظهار داشت: اگر ثابت شود مخفی کاری رخ داده و این تصمیم موجب تشدید آتش سوزی شده بدون چشم پوشی با عوامل آن برخورد خواهد شد. 
هاشمیان ادامه داد: البته اثبات این موضوع و ادعا کار دشوار و نیازمند رسیدگی و بررسی بیشتر است.
پارک ملی گلستان که دارای چهار پاسگاه سرمحیط بانی و 9 پاسگاه محیط بانی است، منطقه حفاظت شده‌ ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است.
این منطقه قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است. 
پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است.
تنوع زیستی این پارک حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند. 
پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه ‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است. 
گلستان در سال 1354 نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره‌ گاه زیست ‌محیطی کره زمین به ثبت رسیده ‌است. 
بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید