Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس محیط زیست هشدار داد:

بحران آلودگی آب با سوزاندن زباله‌ها در شمال

زباله و پسماند در آینده ای نه چندان دور سه استان شمالی کشور را خواهد بلعید؛ بحران محیط زیستی که البته بارها و بارها از سوی مقامات و مسولین مرتبط مورد تاکید و توجه قرار گرفته اما در عمل اقدامی در راستای رفع آن که صورت نگرفته است.

بحران آلودگی آب با سوزاندن زباله‌ها در شمال

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در اظهارنظری متفاوت تولید انرژی از زباله های شمال کشور را ایده ای فانتزی خوانده و مدعی شده که بهترین شیوه برای حل این معضل محیط زیستی صرفا سوزاندن پسماندهای د‍پو شده است اما افزایش آلودگی هوا یکی از اصلی ترین نقدها به به ایده سوزاندن زباله ها است.

در همین رابطه سهیل اولادزاد، کارشناس پسماند در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایانا، در نقد سوزاندن زباله های شمال کشور گفت: سوال اصلی که برای من مطرح می شود این است؛ چه کسانی به رییس سازمان حفاظت از محیط زیست مشورت می دهند و چرا مشخص نمی کنند که سوزاندن زباله باید به چه صورتی انجام گیرد؟ آیا بناست که کوره های زباله سوزی راه اندازی شود یا اینکه همان نقاطی که زباله ها رها شده اند، سوزانده شوند؟

این کارشناس حوزه پسماند به رییس سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد کرد: آب یکی از عناصر تشکیل دهنده ی زباله های شمال کشور است، آب زباله ها را با سوزاندن آنها از بین نبرید. این آب را با تولید زباله به انرژی، به چرخه آب بازگردانید. چرا دنبال نابودی آب هستید؟

او در ادامه با تشریح مخاطراتی که در پی سوزاندن زباله ها ایجاد می شود، گفت: در هر صورت سوزاندن زباله ها با تولید حجم انبوهی از آلاینده ها همراه خواهد بود. سوزاندن در کوره زباله سوزی هم ابتدا نیاز به خشک کردن زباله ها دارد و همین فرایند انرژی بالایی را به خود اختصاص خواهد داد.

اولادزاد با اشاره به اینکه سوزاندن زباله ها در کوره های زباله سوزی با دمای ۱۶۰۰ درجه صورت می گیرد، افزود: در حال حاضر وضعیت دفع پسماند در استان های شمالی وخیم تر از این اظهارنظرها است چون به عنوان مثال در استان مازندران تنها در دو شهر نوشهر و ساری، کوره زباله سوز راه اندازی شده است. حجمی نزدیک به ۲۵۰۰ تن زباله از مجموع زباله های تولید شده در استان مازندران با وجود این دو کوره زباله سوز همچنان در محدوده هایی نزدیک دریا یا جنگل رها سازی می شوند.

این کارشناس حوزه ‍پسماند مخالفت شهرداری با ورود بخش خصوصی به حل معضل دفع پسماند را یکی از موانع این بحران محیط زیستی دانست و گفت: بخش خصوصی پاشنه در شهرداری های استان های شمالی کشور را کنده اما متاسفانه شهرداری ها و استانداری ها اجازه ورود بخش خصوصی را نمی دهند. با این وضعیت بحران آلودگی منابع آب در آینده ای که چندان دور نیست به بحران کم آبی  خواهد پیوست.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید