Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد:

ویلاسازی در منطقه حفاظت‌شده خائیز غیر قانونی است

در حالی که فعالان محیط زیست از آغاز دوباره ساخت و ساز در منطقه حفاظت شده خائیز خبر می‌دهند اما اداره محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد این موضوع را تکذیب می‌کند.

ویلاسازی در منطقه حفاظت‌شده خائیز غیر قانونی است

هادی سینایی، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار گروه محیط زیست ایانا، گفت: ساخت‌وساز در «منطقه حفاظت‌شده خائیز» هیچ‌مجوزی از سوی این اداره کل ندارد و به گفته مدیرکل محیط زیست استان غیرقانونی است و به همین دلیل متوقف است.

اما فعالان محیط‌زیست بهبهان در روزهای اخیر از آغاز دوباره فعالیت‌های تخریبی در این منطقه برای ساخت یک شهرک ویلایی توسط یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی خبر می دهند.

محمد داس وکیل دادگستری و فعال محیط‌زیست بهبهان دراین‌باره به ایانا می گوید: طرح توسعه گردشگری و ایجاد کمپینگ و اردوگاه در «منطقه حفاظت‌شده کوه خاییز» در زمستان سال 96 شروع شد که به دلیل نداشتن مجوز از سوی اداره کل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد متوقف شد.

او با اشاره به اینکه در روزهای اخیر بار دیگر شاهد فعالیت بیل مکانیکی در این منطقه هستیم، افزود: سرمایه‌گذار خصوصی بدون توجه به مجوزهای محیط‌زیستی، همچنان به ساخت‌وساز در این منطقه مشغول است.

این فعال محیط‌زیست تصریح کرد: در این پروژه قرار است 100 ویلا در قالب یک شهرک در «تنگ تکاب»، که یک منطقه با ارزش تاریخی و باستانی واقع در منطقه حفاظت‌شده خائیز است، ساخته شود.

او افزود: وجود دو سد مارون و آریوبرزن و چشم‌اندازهای طبیعی آن در نزدیکی «تنگ تکاب» جذابیت زیادی را برای سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در این منطقه ایجاد کرده است و به همین دلیل اخیرا اقدام به ویلاسازی غیر قانونی در این منطقه کرده اند.

«منطقه حفاظت‌شده خائیز» در فاصله 15 کیلومتری جنوب بهبهان، واقع شده که از شرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون وصل می‌شود. این منطقه دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.

در اردیبهشت سال 96 برای اولین بار دو پلنگ در این منطقه مشاهده شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید