Iranian Agriculture News Agency

با همکاری جایکای ژاپن و سازمان جنگل‌ها :

پروژه مدیریت مشارکتی جنگل در حوزه کارون کلید خورد

"پروژه توسعه ظرفیت سازی مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در بالادست حوضه کارون" با همکاری مشترک ایران و ژاپن و عقد تفاهم نامه در سال گذشته، از امروز رسما آغاز بکار کرد.

پروژه مدیریت مشارکتی جنگل در حوزه کارون کلید خورد

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست ایانا، ناصر حیدرپوری معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در نشست "پروژه توسعه ظرفیت سازی مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در بالادست حوضه کارون" گفت: هماهنگی‌های لازم با استان‌های مرتبط برای پروژه مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع انجام شده است .

به گفته او این پروژه قرار است در 6 استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و لرستان اجرایی شود. او افزود: قرار است استان مرکزی نیز به مجموع استانهای ایلوت و درگیر پروژه هم افزوده شود. رودخانه کارون از ۷ استان غربی کشور ایران سرچشمه می‌گیرد که حدود ۵۰ درصد از ظرفیت آبی آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این حوضه آبریز در سال‌های اخیر به دلیل وقوع بلایای طبیعی از جمله فرسایش خاک، لغزش زمین، سیل ناشی از کاهش پوشش گیاهی سطح زمین، قطع بی‌رویه درختان و چرای مفرط دام به معضل کاهش ظرفیت حفظ منابع آب گرفتار شده است.

مرحله نخست طرح جایکا با همکاری ژاپن از سال 90 در پنج روستای منطقه بازفت استان چهارمحال و خبتیاری با هدف حفظ و احیای جنگل و مراتع، کمک به معیشت مردم و افزایش درآمد جنگل نشینان آغاز و سال95  به پایان رسید. 45  میلیارد ریال برای مرحله نخست طرح جایکا (آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن) با کمک مشترک ایران و ژاپن هزینه شده که از این مبلغ 80 درصد را دولت ژاپن و مابقی را دولت جمهوری اسلامی ایران تامین و هزینه کرده است. اما حالا این پروژه به 7 استان دیگر تعمیم داده خواهد شد .

در این پروژه 9 کارشناس ژاپنی و کارشناسان سازمان جنگلها و مراتع کشور همکاری خواهند داشت.

طرح جایکا در حوزه کارون بزرگ با هفت میلیون هکتار وسعت اجرایی خواهد شد. جایکا به عنوان یک سازمان مستقل در حوزه توسعه ای در جهان فعالیت می کند.

یوکی هارو کوبایاشی رئیس دفتر جایکا در ایران، گفت: حوضه کارون حوضه آبخیز  با اهمیتی است و خوشحالیم که برای حفاظت از مراتع و آبخیزداری این حوضه می توانیم مشارکت داشته باشیم . این پروژه 5 ساله خواهد بود و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید