Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور خبر داد:

کهور آمریکایی در خوزستان مهاجم نیست

رفع معضل گرد و غبار در خوزستان جز با رهاسازی آب در هورها ممکن نیست

رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: ساخت سدهایی که به خشک شدن اراضی و هورهای جنوب شرق اهواز و امیدیه منجر شده، این منطقه را به کانون گردو غبار تبدیل کرده است.

کهور آمریکایی در خوزستان مهاجم نیست

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست ایانا، عادل جلیلی رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی که در اهواز برگزار شد، گفت: رفع معضل گرد و غبار در خوزستان جز با رهاسازی آب در هور شریفیه و منصوره ممکن نیست.

 او  با اشاره به اینکه بازگشت به گونه های بومی و احیای اکوسیستم در برنامه های وزارت جهاد کشاورزی مشهود است، بیان کرد: اقدام اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان در بیابان زدایی می تواند الگویی برای سایر مناطق باشد.

جلیلی درباره انتقاداتی که درباره کاشت کهور آمریکایی در خوزستان مطرح می شود، عنوان کرد: حساسیت های زیادی درباره کاربرد کهور آمریکایی در تثبیت عرصه های شنی مطرح شده است. اما این گونه به هیچ وجه رفتار تهاجمی در خوزستان ندارد و باید از آن برای تثبیت این عرصه ها بهره بگیریم.

عادل جلیلی افزود: به واسطه حساسیت کانون های گردوغبار  در جنوب شرق اهواز ،90 هزار هکتار از این عرصه ها مورد مطالعه قرار گرفت که سازمان جنگل ها نیز بر مبنای این مطالعات در خصوص رفع این کانون ها اقدام کرد.

او خاطرنشان کرد: نقشه عملیاتی در 135 هزار هکتار از اراضی ملی و کانون های گردوغبار در حال تهیه شدن است. همچنین با همکاری وزارت نیرو، سازمان هواشناسی، وزارت جهاد کشاورزی مطالعات 60 ساله در خصوص گردوغبار در خوزستان جمع آوری و آنالیز آنها انجام شده است که با بهره گیری از آن می توانیم به حل معضل ریزگردها در خوزستان برسیم.

جلیلی از سه طرح ملی اکولوژی تالاب ها، شناسایی کانون های ریزگرد و پایش عرصه های طبیعی خبر داد و افزود: ما باید مدیریت سرزمین را جدی گرفته و شیوه مدیریت خود را تغییر دهیم. از آنجا که ایران روی کمربند خشکی قرار دارد باید رویکرد توسعه از وابستگی به زمین و آب خارج شده و کشاورزی را در موضوع امنیت غذایی جدی بگیریم.

پذیرش رویکرد حفاظتی از دیگر مواردی بود که جلیلی برشمرد و گفت: نزدیک 90 میلیون هکتار اکوسیستم بیابانی نشان می دهد ما باید به شکل جدی به حفاظت بپردازیم. 

او با اشاره به اینکه ما با مفاهیم مختلفی مانند احیای جنگل، بیابان زدایی و تجارت چوب مواجه هستیم، بیان کرد: در هر کدام از این فعالیت ها، انتخاب گونه مهم است. در احیای جنگل ها گونه های بومی باید در نظر گرفته شوند در حالی که در تجارت چوب به واسطه پررنگ بودن وجه اقتصادی گونه های سودآور کاشته می شوند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید