Iranian Agriculture News Agency

سازمان هواشناسی

ایران 5 درجه گرم‌تر می‌شود

کشورها تعهدات توافقنامه پاریس را انجام ندهند ایران ۵ درجه گرم‌تر می‌شود

سازمان هواشناسی کشور و اقلیم شناسان ایرانی می‌گویند: چنانچه کشورهای جهان تعهداتشان را درقبال توافقنامه پاریس، انجام ندهند میانگین دمای کشور تا پایان قرن بیست و یکم ، حدود ۵.۲ درجه سانتی گراد و در صورت پایبندی به آن ۱.۳ درجه سلسیوس نسبت به دوره ۱۹۸۶ – ۲۰۰۵ افزایش می‌یابد.

ایران 5 درجه گرم‌تر می‌شود

به گزارش خبرنگار محیط زیست ایانا، این گزارش هشدار دهنده که همزمان با حضور هیئت بین الدولی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در سازمان هواشناسی ایران منتشر شد همچنین اعلام می کند: از نظر منطقه‌ای بیشترین کاهش بارش به در منطقه زاگرس و شمال غرب ایران رخ خواهد داد که منطقه زاگرس علاوه بر بیشترین کاهش بارش با بیشترین افزایش دما هم مواجه خواهد شد.

قاسم بی‌نیاز، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی با اعلام این مطلب در این نشست گفت: تنها منطقه‌ای که احتمال افزایش بارش در آن وجود دارد، جنوب شرق کشور است اما رفتار بارش‌ها در این منطقه به صورت ناگهانی و سیل‌آسا خواهد بود. این شرایط اقلیمی ایجاب می‌کند که ایران ضمن حضور فعال در توافقنامه پاریس، مطالبه‌گری خود را برای تبعاتی که گرمایش جهانی در کشور ایجاد کرده است از جامعه جهانی افزایش دهد.

بارش ایران 20 درصد کاهش می‌یابد

"چشم‌انداز تغییر اقلیم ایران تا پایان قرن ۲۱ میلادی که با استفاده از سناریوهای گزارش پنجم هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC) در سازمان هواشناسی کشور شبیه‌سازی شده نشان می دهد در صورت عدم پایبندی کشورها به توافقنامه پاریس، کاهش بارش در غرب ایران تا ۲۰ درصد و در سوریه، اردن، فلسطین و عراق تا ۳۰ درصد در مقایسه با بلندمدت خواهد بود.

این گزارش حاکیست تنها منطقه‌ای که احتمال افزایش بارش در آن وجود دارد، جنوب شرق کشور است اما رفتار بارش‌ها در این منطقه به صورت ناگهانی و سیل‌آسا خواهد بود. این شرایط اقلیمی ایجاب می‌کند که ایران ضمن حضور فعال در توافقنامه پاریس، مطالبه‌گری خود را برای تبعاتی که گرمایش جهانی در کشور ایجاد کرده است از جامعه جهانی داشته باشد.

بر اساس این گزارش در ۴۹ سال اخیر (۱۳۴۷ – ۱۳۹۵) میانگین دمای کشور با شیبی حدود ۰.۴ درجه سانتی گراد بر دهه افزایش یافته است.

حتی در برخی ایستگاه‌های کشور، نرخ افزایشی دمای کمینه تا چهار برابر بیش از نرخ افزایشی دمای بیشینه به ثبت رسیده است. این وضعیت در کلان‌شهرهای رو به توسعه همچون تهران، اصفهان و شیراز به سبب شکل‌گیری پدیده جزیره گرمایی بارزتر است. بررسی داده‌های دمایی ثبت شده در ۳۳ ایستگاه سازمان هواشناسی کشور که دارای آمار بلندمدت هستند، نشان از روند گرمایش معنادار در دوره ۵۴ ساله (۱۳۴۰ – ۱۳۹۳) دارد.

همچنین تغییرات بارش در دوره مورد بررسی نشان از کاهش آن با شیب ۱۱ میلی‌متر بر دهه دارد. بارش در شمال غرب و غرب کشور به شکل معناداری کاهش یافته است. افزون بر این تبخیر و تعرق با شیب ۵۴ میلی‌متر بر دهه افزایش یافته است. از سال ۱۳۸۴ تاکنون نمایه خشکسالی دهه‌ای کشور منفی و از آن زمان تاکنون کشور با خشکسالی انباشت شده مواجه بوده است.

این گزارش می‌افزاید اثرات گسترش شهرها و ساخت و سازها بر کاهش سرعت باد و سایر پارامترهای اقلیمی آشکار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید