Iranian Agriculture News Agency

استاندار خوزستان خبر داد:

اختصاص100میلیون دلار برای مبارزه با ریزگردهای خوزستان

رفع مشکل ریزگردهای خوزستان یک روزه امکان پذیر نیست

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه بحران ریزگردهای خوزستان یک‌روزه به وجود نیامده است، گفت: رفع این بحران نیز یک‌روزه نخواهد بود و به‌تدریج با صبوری و با پیگیری این چالش برطرف می‌شود. از این رو مردم در عین مطالبه‌گری، صبوری و همراهی به خرج دهند.

اختصاص100میلیون دلار برای مبارزه با ریزگردهای خوزستان

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست ایانا در اهواز، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی گفت: بین بیابان و میزان تعرق رابطه معناداری وجود دارد. بارندگی کم و تبخیر زیاد باعث افزایش بیابان می‌شود و مانعی برای رشد و نمو گیاهان می‌شود و در مناطقی که بارندگی کمتر از 200 میلی‌متر باشد آن منطقه بیابانی می‌شود.

او افزود: امروزحدود 1.2 میلیون هکتار از زمین‌های خوزستان بیابانی یا در معرض بیابانی شدن است از این میزان 350 هزار هکتار کانونهای تولید گردوغبار است و مشکلی که در سال‌های اخیر گریبان استان را گرفته به همین کانون‌ها برمی‌گردد.

او با اشاره به اینکه در سال 1347 اقداماتی برای تثبیت شن‌های روان خوزستان آغاز و به‌تدریج برنامه‌هایی برای آن صورت گرفت گفت: تاکنون 127 هزار هکتار از عرصه‌های شنی خوزستان تثبیت و مالچ‌پاشی شده که به طور متوسط حدود دو هزار تا دو هزار و 500 هکتار در سال عمیات مالچ پاشی صورت گرفته  است.

مشکل ما کانون های تولید گرد و غبار است

شریعتی گفت: اما آنچه اکنون مشکل جدی ایجاد کرده، کانون‌های گردوغبار و ریزگرد است که بی‌توجهی در کنار خشکسالی ها به این موضوع دامن زده و منطقه و زندگی مردم را درگیر کرده است.

او افزود: تبعات گردوغبار و اختلال در زندگی مردم باعث شد تا دولت به شکل جدی به آن اهتمام ورزد. گرچه از سال 83 نشانه‌های گردوغبار به تدریج هویدا بود و توجهی به این مسئله نشد، اما به‌واسطه اتفاق‌های بهمن 95 که باعث قطعی آب و برق و مخابرات استان شد دولت به شکل جدی وارد این عرصه شد. و در 15 فروردین 1396 مصوبه ای برای خوزستان و مشکلات گرد و غبار تصویب شد که برای یکی از آن‌ها کنترل و مهار کانون‌های ریزگرد داخلی بود.

او افزود: از 350 هزار هکتار کانون‌های تولید گرد و غبار استان، 100 هزار هکتار ان فوق حاد و بحرانی شده است. او همچنین نهال کاری، قرق، حفر کانال برای تامنی آب تالاب های فصلی  منصوره و شریفیه درجنوب شرق اهواز را ازجمله اقداماتی دانست که برای مهار کانون های گرد و غبار در یک سال اخیر انجام شده است.

شریعتی همچنین گفت: در سال گذشته از سوی مجلس 100 میلیون دلار برای گردوغبار اختصاص یافته که 70 درصد آن برای خوزستان است.

به گفته استاندار خوزستان، از مهرماه 1396 نهال‌کاری بار دیگر از سر گرفته شد و تا اردیبهشت‌ماه 1397، 15 هزار هکتار کانون ریزگرد نهال‌کاری شد و بقیه آن نیز از مهرماه سال جاری دوباره آغاز می‌شود. در سال‌های قبل نیز حدود پنج هزار هکتار کاشت نهال انجام شده است. همچنین 12 هزار هکتار نیز قرق و هفت هزار هکتار آب‌اندازی شده است.

70 درصد بودجه ریزگردها برای خوزستان است  

شریعتی افزود: در سال 97 به‌خاطر جدیت دولت و حمایت مجلس بار دیگر، 100 میلیون دلار به مقابله با ریزگردها اختصاص یافت که این بار کل مبلغ برای گردو غبار خوزستان هزینه می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید