Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان هواشناسی خواستار شد :

برنامه‌های توسعه باید با توان اقلیمی کشور سازگار شود

متوسط دما در ایران در سالهای اخیر حدود دو درجه افزایش یافته است

رییس سازمان هواشناسی با اشاره به تغییر اقلیم و پیامدهای آن در ایران و جهان گفت: باید تمام برنامه‌های کشور با توجه به وقوع تغییر اقلیم مجددا بازبینی شود.

برنامه‌های توسعه باید با توان اقلیمی کشور سازگار شود

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست ایانا، داود پرهیزگار،  روز دوشنبه با حضور در نشست اطلاع رسانی و آموزشی "هیات بین الدولی تغییر اقلیم(IPCC) وابسته به سازمان ملل در محل سازمان هواشناسی کشور،گفت: متوسط دما در ایران در سالهای اخیر حدود دو درجه افزایش یافته و این نتیجه تغییر اقلیم است.

او افزود: در این که تغییر اقلیم در جهان و ایران رخ داده است امروز دیگر جای هیچ شک و تردیدی نیست بنابراین باید برنامه های توسعه ای بر اساس این رخداد بار دیگر مورد بازنگری قرار گیرد  چون اگر برنامه های توسعه ای کشور در راستای تغییر اقلیم پیش نرود، همچنان شاهد بحران هایی همچون خشکیدگی دریاچه ارومیه خواهیم بود.

این مقام مسئول افزود: بسیاری از بحران هایی که امروز در حوزه محیط زیست در کشور داریم نمونه های عینی و پیامدهای توسعه ناپایدار است و درست است که بخشی از علت این بحران ها مربوط به تغییر اقلیم و خشکسالی بوده اما بخش دیگر این وقایع د رنتیجه توسع7ه بی شاز حد توان آن منطقه بوده است. یعنی در منطقه ای که میزان بارندگی 100 میلی متر در سال بوده ما صنعت و یا فعالیتی را مستقرکردیم که نیازبه آبی درحدود 150 میلی متر در سال یا حتی بیشتر داشته و بعد مجبور شدیم این کمبود را با بهره برداری بی رویه از آبهای زیرزمینی جبران کنیم و سفره های آب زیر زمینی هم که به شدت افت کرد سراغ آب لایه های عمیق تر زمین رفتیم.

پرهیزگار یادآور شد : تغییر اقلیم به کندی شکل می گیرد و به همین دلیل بروز آن برای عده ای همیشه سوال است اما شواهد علمی حاکی از این است که تغییر اقلیم رخ داده و در ایران نیز شاهد تاثیر آن در بخش های مختلف هستیم .

او افزود: برای مثال ١٠ تا ١١ سال است که بارش ها در کشور زیر حد نرمال است، که همین نشانه تغییر افلیم است.

او ادامه داد: وضعیت دریاچه ارومیه و شرایط رودخانه هایی مانندزاینده رود  و کارون همگی امروز خوب نیست و این نیز می تواند نتیجه عدم سازگاری با تغییر اقلیم باشد

رییس سازمان هواشناسی کشور افزود: این روند نمونه بارز توسعه ناپایدار در کشور ماست به همین دلیل برنامه های توسعه ای باید همراستا با توان اقلیمی کشور پیش رود.

هیات بین المللی تغییر اقلیم IPCC امروز ٢٨ خرداد در نشستی در زمینه ارزیابی اثرات تغییر اقلیم در ایران ، یافته های خود را ارایه داد و از رسانه های ایران خواست نسبت به ایجاد آگاهی در بین مردم و دولتمردان تلاش کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید