Iranian Agriculture News Agency

در کمپین نه به کیسه پلاستیکی نه به نابودی محیط‌زیست مطرح شد:

راهکار نجات محیط‌زیست نه به پلاستیک است

از دیدن این همه برج و زباله خسته شده‌ایم

تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران با پیوستن به "کمپین نه به پلاستیک" خواستار حمایت همه‌جانبه شهروندان و مسئولان از این حرکت در راستای حفظ محیط‌زیست شده‌اند.

راهکار نجات محیط‌زیست نه به پلاستیک است

به گزارش گروه محیط‌زیست ایانا رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران با حمایت از  راه‌اندازی کمپین "نه به کیسه‌های پلاستیکی"  گفت: این کمپین از کمپین‌های خیلی خوبی بود که تشکیل شد و من از این بابت تشکر می‌کنم از کسانی که این کمپین را راه انداختند و از شهروندان می‌خواهیم به این کمپین بپیوندند و استفاده نکردن از وسایل پلاستیکی در حقیقت این نه را جدی‌تر بیان کنند و پیوستن شان کاربردی‌تر باشد.

نوری استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را یک تهدید برای محیط‌زیست قلمداد کرده و افزود: محیط‌زیست یکی از مقوله‌های مهم برای شهرها است از جمله تهران و ما چالش‌های جدی در محیط‌زیست داریم که به شدت زیست شهروندان را به مخاطره می‌اندازد. امروز با گذشت زمان و رفتار استفاده از پلاستیک یک چالش بسیار بزرگ برای محیط‌زیست ایجاد کرده و تولید پلاستیک و مصرف بسیار زیاد آن به دلیل جذب نشدن، تجزیه نشدن  و صدها سال در طبیعت باقی ماندن به شدت محیط‌زیست را به خطر انداخته است.

او خاطرنشان ساخت: امروزه استفاده از این مواد پلاستیکی موجبات بروز  آلودگی در  آب‌ها و اقیانوس‌ها شده  و بسیاری از موجودات و آبزیان  با خوردن پلاستیک در گذر زمان از بین می‌روند. این در حالی است که این مواد حتی سبب آلودگی خاک نیز شده‌اند و تغییرات مخربی در محیط‌زیست را پدید آورده‌اند. 

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست گفت: در همین راستا ما این موضوع را در قالب این کمپین دنبال می‌کنیم و از کارخانه‌ها و تولیدکنندگان این محصول می‌خواهیم تا جایی که امکان دارد این تولید را تغییر دهند.

صدراعظم نوری افزود: ما در آینده با وزارت صنایع نیز جلساتی خواهیم داشت تا کارخانه‌هایی که مواد لبنی و یا نوشابه تولید می‌کنند از مواد پلاستیکی استفاده نکنند و تولید ظروف پلاستیکی و نایلکس‌ها به حداقل برسد.

وی اظهار داشت: در این زمینه باید از تجارب خوبی که در اروپا بدان دست پیدا کردند استفاده کنیم، به‌طوری که استفاده از ظروف غیر پلاستیکی ارزان‌تر است و طبیعتاً شهروندان تشویق به استفاده از ظروف غیر پلاستیکی می‌شوند از سوی دیگر برای شهروندان سیاست‌های تشویقی برای دریافت ظروف پلاستیکی اعمال شده که از این طریق میزان پسماند و حجم زباله کاهش چشمگیری خواهد داشت.

نوری یادآور شد: همان‌طور که می‌دانید ما در شورا کلیه بطری‌های آب در صحن و جلسات شورا را جمع‌آوری کردیم  و به جای آن مقرر شد  از پارچ آب شیشه‌ای استفاده کنند که  هیچ ضایعات و پسماندی ندارد. به هر روی می‌توان  از روش‌هایی که به حفظ محیط‌زیست کمک کند بیشتر استفاده شود.

نوری گفت: باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود تا  رفتار مصرف زیاد را تغییر دهیم و درست مصرف کردن را جایگزین آن کنیم. 

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: ما امروز از دیدن این همه برج و زباله خسته شده‌ایم، اما برداشتن قدم‌های کوچک برای کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف پلاستیک می‌تواند گام‌های مؤثری برای آیندگان باشد.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، با اشاره به دغدغه‌های نمایندگان شورای پنجم تأکید نیز گفت: یکی از دغدغه‌های شورای پنجم از ابتدای کار این بود که از نظر نرم‌افزاری حرکتی را آغاز کند که مطابق آن سلامتی نسل آینده مدنظر قرار بگیرد.

 وی افزود: اگر به تهران نگاه کنید درخواهید یافت که این کلان‌شهر از نظر ساخت‌وساز رشد بی‌رویه‌ داشته که مشکلات زیادی از جمله آلودگی هوا را برای ما به دنبال داشته است. از طرفی وقتی صحبت از سلامت شهری می‌شود بیشتر نگاه‌ها به سمت وزارت بهداشت می‌رود و قاطبه مردم فکر می‌کنند اگر در شهری بیمارستان و درمانگاه و پزشک وجود داشته باشد، سلامت آن شهر تأمین خواهد بود، درحالی‌که بحث و تعریف سلامت در یک شهر کاملاً متفاوت است.

خداکرمی تصریح کرد: سؤال کلیدی که من مطرح می‌کنم این است: با مصرف‌گرایی که امروز دامان مردم ما را گرفته است، شرایط آیندگان ما چه خواهد بود؟ مردم ما امروز چیزهایی را مصرف می‌کنند که می‌تواند محیط‌زیست آینده را از بین ببرد و بازگشت و تجزیه آن در طبیعت تا هزاران سال طول بکشد.

این نماینده شورای شهر در ادامه با اشاره شعار روز جهانی محیط‌زیست تأکید کرد: اهمیت محاصره شدن ما در پلاستیک به قدری بود که شعار جهانی روز جهانی محیط‌زیست نه به پلاستیک بود و ما نیز از 4 ماه پیش کمپین تهران شهر بدون  پلاستیک را راه‌اندازی کرده‌ایم تا بتوانیم جلوی اثرات مخرب و زیان‌بار پلاستیک را بگیریم.

خداکرمی گفت: ما امروز از دیدن این همه برج و زباله خسته شده‌ایم، اما برای حل این ماجرا هیچ‌وقت راهکاری ارائه نمی‌کنیم و انگار همه غر زدن را بلد هستیم... این در حالی است که برداشتن قدم‌های کوچک برای کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف پلاستیک می‌تواند گام‌های مؤثری برای آیندگان باشد. ما در این جلسه گرد هم جمع شده‌ایم تا راهکارهای یکدیگر را بشنویم و به نتیجه‌ای برای کاهش مصرف پلاستیک برسیم.

 

الهام فخاری: همزیستان خود را از بین نبریم، بعد از آن‌ها  نوبت خود ما خواهد بود

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن اعلام پیوستن به پویش نه به کیسه‌های پلاستیک گفت: این پویش‌ها باید با این هدف و منطق همراه باشد که  اگر هر یک از ما در جایگاه‌های حقیقی و حقوقی در جهت کاهش مصرف پلاستیک  تلاش کنیم، در جهت بازآفرینی محیط‌زیست تلاش کرده‌ایم و  می‌توانیم این حرکت را در  جامعه به پیش ببریم. باید به عنوان یک کنش گر مدنی تلاش کنیم زندگی سالم‌تری برای هم‌زیستان و جانوران و  گیاهان و آدمیانی که با آن‌ها زندگی می‌کنیم رقم بزنیم .

الهام فخاری افزود:  نقشی  که انسان در حوزه زیستی ایفا کرده در بسیاری از جاها سبب نابود کردن و محدود کردن عرصه‌های زندگی جانوران شده که گاهی آگاهانه با زیاده‌روی در مصرف برخی کالاها و مواد باعث شده حتی نوزادان  موجودات زنده دیگر امکان به دنیا آمدن نداشته باشند.

او اظهار داشت:  به‌طور خاص مواد پلاستیکی موانع  بسیار جدی برای تداوم زندگی نوزادان موجودات زنده هستند و  لازم است هر یک از ما به عنوان شهروند مسئول و صاحب حق اگر می‌خواهیم از ابزار و وسایل استفاده کنیم درنگی چند ثانیه داشته باشیم  که آیا استفاده از این ابزار  و وسایل می‌تواند  جایگزین کم‌خطرتری داشته باشد؟

فخاری خاطرنشان ساخت: برای نمونه استفاده از نی پلاستیکی را در نظر بگیرید بسیاری از ما می‌دانیم استفاده از نی در بسیاری از موارد کاربرد لوکس دارد البته در برخی موارد کاربرد پزشکی نیز دارد . بااین‌حال  در بسیاری موارد می‌توانیم از آن اجتناب کنیم . حذف نی پلاستیکی کمک می‌کند کالای به این خردی که ممکن است به چشم ما نباید به جانداران دیگر صدمه بزند. هدف این پویش‌ها نیز همین است که با حذف کالاهایی خرد که لطمه‌ای به زندگی نمی‌زند بتوانیم جان جانداران دیگر را نجات دهیم.  این گونه کالاها اثرات بسیار مخربی در سامانه‌های زیستی دارند و قطعاً عدم استفاده از آن‌ها  لطمه‌ای به روند زندگی ما وارد نمی‌کند. نمونه دیگر جایگزینی  سفره‌های پلاستیکی با پارچه‌ای است. سفره‌های قلمکار و پارچه‌ای از دیرباز جز  سبک خوب زندگی ایرانیان در گذشته بوده، هم زیبایی خود دارند و هم کارگاه‌های دستی برای تولید آن‌ها فعال می‌شود و اهم اثرات زیستی ایجاد نمی‌کند.

رئیس کمیته اجتماعی شورا افزود: از طرف دیگر کاهش مصرف کالاهای یک‌بارمصرف می‌تواند خود کمک دیگری در جهت حفظ جان جانداران و بهبود شرایط محیط‌زیست باشد. همراه داشتن بطری آب و لیوان شخصی کمک می‌کند از میزان و شدت مصرف لوازم پلاستیکی و یک‌بار مصرف کم کنیم . کاهش مصرف این قبیل کالاها  باعث کاهش تولید آن می‌شود و اگر لازم است که به‌طور حتم از لوازم یک‌بار مصرف استفاده شود بهتر است برای این هم از مواد اولیه تجزیه‌پذیر استفاده شود. 

به گزارش معاونت ارتباطات و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران فخاری گفت: همه ما در مقابل خودمان و جامعه انسانی و همزیستان جانوری و گیاهی مسئول هستیم و اگر امروز در اجتماعی زندگی می‌کنیم باید بدانیم که این اجتماع  در قالب همکاری و هم‌زیستی با جانوران است پس نباید  آن‌ها را از بین ببریم که نوبت بعدی خود ما خواهیم بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید