Iranian Agriculture News Agency

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات عنوان کرد:

آبخیزداری در شمیرانات مانعی برای وقوع سیل

اقدامات آبخیزداری عاملی مؤثر برای نگهداشت آب است

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات از آغاز اجرای 8 پروژه آبخیزداری در این شهرستان خبر داد.

آبخیزداری در شمیرانات مانعی برای وقوع سیل

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات از آغاز اجرای 8 پروژه آبخیزداری در این شهرستان خبر داده  و می‌گوید: این پروژه‌ها در حوزه‌های آبخیز سدهای لار و لتیان و با اعتبار 15 میلیارد ریال به مرحله اجرا درآمده است.

به گزارش ایانا حسن شکری با اعلام این خبر می‌افزاید: عملیات آبخیزداری در این حوزه‌های آبخیز در قالب اقدامات مکانیکی شامل احداث بندهای سنگی- ملاتی ، گابیونی و خشکه‌چین به حجم بیش از 6هزار مترمکعب و اقدامات بیولوژیکی شامل کپه کاری در سطح 600 هکتار اجرائی شده است.

وی از بین رفتن پوشش گیاهی و به دنبال آن فرسایش خاک را یکی از چالش‌های مهم زیست‌محیطی دانسته و عنوان می‌کند: اجرای عملیات آبخیزداری علاوه بر اینکه این چالش را به حداقل می‌رساند موجب حفظ آب‌وخاک و همچنین احیای دوباره منابع طبیعی نیز می‌شود.

این مقام مسئول به فواید و کارکردهای دیگر فعالیت‌های آبخیزداری اشاره و اضافه می‌کند: اقدامات آبخیزداری عاملی مؤثر و کارآمد برای نگهداشت آب و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی به شمار می‌آید که رونق اقتصادی را به همراه داشته و زمینه را برای پایداری محیط طبیعی و توسعه پایدار فراهم می‌کند.

به گفته او حوزه‌های آبخیز این شهرستان شامل حوزه‌های آبخیز اصلی سدهای لار، لتیان و دامنه جنوبی البرز و حدود 30 زیر حوزه آبخیز است که طرح جامع کاهش خطرات سیلاب حوزه‌های آبخیز شهری تهیه شده است که در صورت تأمین اعتبار، مطالعه و اجرا، انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران شکری بیان می‌کند: با توجه به ویژگی‌های خاص شهرستان شمیرانات و کوهستانی بودن آن و تغییرات اقلیمی و بارش‌های یک‌باره و همچنین خطرات سیلاب که چندی پیش نیز در این شهرستان به وقوع پیوست اجرای طرح جامع کاهش خطرات سیلاب حوزه‌های آبخیز شهری این شهرستان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که در این خصوص از مسئولان و دست‌اندرکاران درخواست می‌شود برای تحقق این مهم و اجرای این طرح اعتبارات لازم را تخصیص دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید