Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل «گنجه‌ی پشتیبان زیست‌بوم» عنوان کرد:

«وطن» در انتظار کمک مردمی برای آزادی

پانصد میلیون تومان از مبلغ دیه هنوز تأمین نشده است

از 750 میلیون تومان وجه‌المصالحه برای آزادی محیط‌بان «وطن نوروزی» 250 میلیون تومان تأمین شده است.

«وطن» در انتظار کمک مردمی برای آزادی

یکی از محیط‌بانان منطقه‌ی قیر و کارزین استان فارس به نام وطن نوروزی که در پی درگیر شدن با یک شکارچی به نام محمود  بهزادی ناخواسته باعث کشته شدن او شده و محکوم به قصاص است، از چهار سالِ پیش همچنان در زندان به سر می‌برد. به گزارش ایانا از چند ماهِ پیش شماری از ریش‌سفیدان  منطقه به همراه بهمن ایزدی، مدیرعامل «گنجه‌ی پشتیبان زیست‌بوم » در تلاش بودند رضایت خانواده‌ی بهزادی را برای گذشت از قصاص جلب کنند که خوشبختانه این کوشش تا حد زیادی  با موفقیت همراه بود.

بهمن ایزدی درباره فعالیت‌های انجام شده برای آزادی «وطن نوروزی» به ایانا می‌گوید: بیش از دو سال است که به اتفاق حسینعلی ابراهیمی مدیرکل سابق محیط‌زیست استان فارس به دنبال گرفتن رضایت از خانواده بهزادی بودیم. در ابتدا با مخالفت جدی مواجه شدیم اما با شرکت در مراسم‌های مختلف و در روز عید قربان موفق شدیم عیدی خود که همان رضایت خانواده مقتول بود را از آن‌ها بگیریم.

او می‌افزاید: با توجه به رضایت خانواده مقتول وظیفه ما بود وجه‌المصالحه 750 میلیون تومانی را تأمین کنیم که خوشبختانه بخشی از آن توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست در 26 اسفند 1396  تأمین شد.

به گفته مدیرعامل « گنجه‌ی پشتیبان زیست‌بوم » خانواده بهزادی دو درخواست دیگر داشتند که یکی از آن‌ها عدم فعالیت محیط‌بان نوروزی در منطقه قیر و کارزین پس از آزادی و دیگری شروع به کار دو نفر از افراد حائز شرایط از نظر سازمان محیط‌زیست در این اداره بود که هر دو درخواست،  مورد موافقت سازمان محیط‌زیست قرار گرفت. او اضافه می‌کند: مبلغ 210 میلیون تومان دیه واریزی از سوی سازمان محیط‌زیست  نیز در اولین روزهای سال 1397 به حساب خانواده مقتول واریز شد.

او درباره تأمین مابقی مبلغ وجه‌المصالحه عنوان می‌کند: فروردین و اردیبهشت زمان مناسبی برای دریافت کمک‌های مردمی نیست و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی فعالان اقتصادی نیز سبب  شد نتوانیم مبلغ قابل‌توجهی را جمع‌آوری کنیم. این در حالی است که در موضوع آزادی محیط‌بان خالدی (محیط‌بان محکوم به قصاص دنا ) یک نفر به تنهایی 200 میلیون تومان کمک کرده بود اما امروز در این شرایط، چنین کمک‌هایی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

ایزدی با اشاره به اینکه تنها 30 میلیون تومان از 500 میلیون باقیمانده مبلغ وجه‌المصالحه جمع‌آوری شده است، می‌گوید: ما از همه کسانی که دلشان برای حفظ حیثیت جامعه محیط‌بانان می‌تپد درخواست کرده‌ایم با همیاری هم بتوانیم این مبلغ را تأمین کرده و محیط‌بان نوروزی را آزاد کنیم. 

اما پرسش این است، "آیا با پرداخت 210 میلیون تومان اولیه روند اجرای حکم به تعویق افتاده است"، مدیرعامل « گنجه‌ی پشتیبان زیست‌بوم » عنوان می‌کند: ما هنوز نتوانسته‌ایم توافق محضری را از خانواده بهزادی بگیریم و از این رو باید بتوانیم مبلغ دیه را فراهم کنیم.

ایزدی معتقد است حتی پرداخت ده هزار تومان هم می‌تواند وطن نوروزی را یک قدم به آزادی نزدیک کند و می‌افزاید: ما با تلاش هم نمی‌گذاریم محیط‌بانانی که در راه حفاظت از محیط‌زیست ایران تلاش می‌کنند، تنها باشند.

چه کنیم تا شاهد اتفاقات مشابه برای سایر محیط‌بانان نباشیم؟

 مدیرعامل «گنجه‌ی پشتیبان زیست‌بوم» معتقد است ما هزار راه نرفته داریم و عمده مشکلاتمان به بخش فرهنگی و ارتباطی برمی‌گردد. او می‌گوید: باید آموزش‌های مستمر ضمن خدمت برای محیط‌بانان جدی گرفته شده و سطح آگاهی مردم به حدی ارتقا پیدا کند که نیاز به اسلحه حتی در حد تیر هوایی برای حفاظت از عرصه‌هایمان نداشته باشیم.

ایزدی که تجربه آزاد کردن هشت نفر متهم به قصاص را دارد، اضافه می‌کند: سه نفر از این افراد، محیط‌بان بودند. این آزادی‌ها به لحاظ روحی و عاطفی انرژی زیادی می‌گیرد. امیدوارم داستان وطن نوروزی آخرین قصه تلخ پیش‌آمده برای محیط‌زیست ایران باشد و با تجهیز شدن به سلاح علم و معرفت  هیچ محیط‌بان و متخلفی در درگیری‌ها کشته نشود.

حامیان محیط زیست می‌توانند مبلغ اهدایی خود را به شماره‌های زیر نزد بانک پارسیان، شعبه‌ی بیمارستان پارسیان به نام گنجه پشتیبان زیست بوم  واریز کنند.

شماره حساب 47000591899606

شماره کارت 6341 – 1185 – 0612 – 6221

شبا:  IR 16 - 0540 – 1070 – 4700 – 0591 – 8996 – 06

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید