Iranian Agriculture News Agency

در دوازدهمین زنگ آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیست بررسی شد:

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی ، پشت چرمی و زیتونی شدیداً در معرض خطر انقراض هستند

۴۰ درصد لاک پشت در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت هستند

در ایران ۱۰ گونه لاک‌پشت از 6 خانواده وجود دارد که ۳ گونه آن‌ها شامل لاک‌پشت‌های 'منقار عقابی' ، 'پشت چرمی' و 'زیتونی' شدیداً در معرض خطر انقراض هستند و دو گونه آب‌زی 'سبز' و 'سر پهن' هم در خطر انقراض قرار دارند.

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی ، پشت چرمی و زیتونی شدیداً در معرض خطر انقراض هستند

دوازدهمین زنگ آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیست به موضوع لاک‌پشت‌ها و بررسی وضعیت این گونه‌های در خطر انقراض اختصاص یافت.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، سید ابوالقاسم موسوی سرپرست دفتر آموزش سازمان محیط‌زیست دراین‌باره گفت: با توجه به اختصاص 23 ماه می به روز جهانی لاک‌پشت‌ها و اهمیت این گونه از خزندگان به عنوان یکی از گونه‌های شاخص تنوع زیستی، دوازدهمین برنامه زنگ آموزش به تشریح مسائل مختلف در مورد لاک‌پشت‌ها اختصاص یافت.

موسوی با اشاره به اینکه حدود 40 درصد از انواع لاک‌پشت‌ها در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ( IUCN )به عنوان گونه‌های در معرض تهدید قرار دارند، افزود: وظیفه داریم تا با آگاهی دادن به کارشناسان و مردم، نسبت به حفظ این گونه ارزشمند گام برداریم.

بیش از 300 گونه مختلف لاک‌پشت‌ ‌در سراسر دنیا وجود دارد که حدود 40 درصد آن‌ها در فهرست سرخ IUCN (اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت) به عنوان گونه‌های در معرض تهدید قرار دارند.

در ایران ۱۰ گونه لاک‌پشت از 6 خانواده وجود دارد که پنج گونه آن دریایی است و در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان زیست می‌کنند که ۳ گونه آن‌ها شامل لاک‌پشت‌های 'منقار عقابی' ، 'پشت چرمی' و 'زیتونی' شدیداً در معرض خطر انقراض هستند و دو گونه آبزی 'سبز' و 'سر پهن' هم در خطر انقراض قرار دارند.

لاک‌پشت‌های نیمه ‌آبزی ایران نیز شامل دو گونه نیمه ‌آبزی در شمال و گونه لاک نرم در جنوب غرب کشور است، همچنین دو نوع لاک‌پشت خاکی تقریباً در همه جای کشور پراکنده‌اند.

نتایج حاصل از بررسی پراکنش لاک‌پشت‌های دریایی نشان داده است که این موجودات در تمامی نقاط خلیج‌فارس و دریای عمان گسترده ‌هستند و 52 منطقه زیستگاه مناسبی برای آن‌ها است، از این مناطق حدود 11 زیستگاه در دریای عمان، 26 زیستگاه در خلیج‌فارس و 15 زیستگاه نیز در جزایر اطراف قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید