Iranian Agriculture News Agency

محققان دانشگاه توکیو عنوان کردند:

اثر تغییرات آب و هوایی بر مواد مغذی برنج

ارتباط معکوسی میان دی‌اکسید کربن و کیفیت مواد غذایی برنج وجود دارد

ایانا-علم و محیط زیست: به منظور تامین نیاز مردم با وجود تغییرات آب و هوایی زمین، لازم است محققان و کشاورزان گونه‌های جدید برنج را پرورش دهند که دارای کیفیت بالاتر و مواد مغذی بیشتر باشند.

اثر تغییرات آب و هوایی بر مواد مغذی برنج

محققان دانشگاه توکیو با ردگیری فرآیند رشد برنج و آزمایش‌ها میدانی در ژاپن و چین دریافتند با افزایش تمرکز دی‌اکسید کربن در اتمسفر زمین، ارزش غذایی برنج کاهش می‌یابد.

به گزارش ایانا در این تحقیقات با استفاده از خطوط لوله، حس‌گرهای باد و گاز، مقادیر مختلفی از دی‌اکسید کربن به صورت کنترل شده در چند مزرعه برنج منتشر شد و سپس نمونه برنج به‌دست آمده از این مزارع مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

در این بررسی‌ها میزان آهن، روی، پروتئین و ویتامین‌های B1، B2، B5 و B9 در هر نمونه از برنج اندازه‌گیری شد. نتایج این بررسی‌ها ارتباط معکوسی را میان دی‌اکسید کربن و کیفیت مواد غذایی برنج نشان داد.

در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه و جوامع فقیر کشورهای توسعه‌یافته، برنج علاوه بر تامین انرژی، منبع اصلی تامین ویتامین و پروتئین بسیاری از مردم است. در کشورهای بنگلادش، کامبوج، اندونزی، میانمار، ویتنام، لائوس و ماداگاسکار مجموعاً 600 میلیون نفر نیمی از انرژی و پروتئین موردنیاز روزانه خود را از برنج تامین می‌کنند.

به گزارش ایرنا به اعتقاد محققان به منظور تامین نیاز مردم با وجود تغییرات آب و هوایی زمین، لازم است محققان و کشاورزان گونه‌های جدید برنج را پرورش دهند که دارای کیفیت بالاتر و مواد مغذی بیشتر باشند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید