Iranian Agriculture News Agency

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان تأکید کرد:

جریمه 2 تا 6 میلیون تومانی رهاسازی پلاستیک پس از کشت زیر پلاستیکی

کشاورزان از پلاستیک‌های قابل‌تجزیه استفاده کنند

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: اگر پلاستیک ارزشمند شد، به راحتی در طبیعت رها نمی‌شود.

جریمه 2 تا 6 میلیون تومانی رهاسازی پلاستیک پس از کشت زیر پلاستیکی

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با تأکید بر اینکه بیشترین رهاسازی پلاستیک در اراضی کشاورزی در شهرستان رزن اتفاق می‌افتد، از صدور 21 اخطاریه در سال گذشته خبر داد و گفت: 13 مورد از تخلفات زیست‌محیطی رهاسازی پلاستیک در مزارع به دادگاه معرفی شده است.

سیدعادل عربی منطقه همدان، با اشاره به جریمه 2 تا 6 میلیون تومانی رهاسازی پلاستیک پس از کشت زیر پلاستیکی در مزارع شهرستان رزن، افزود: 2 تا 3 مورد نیز به مدت یک سال به حبس محکوم شده است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های دیگر کشت زیر پلاستیکی انجام می‌شود اما مشکل رهاسازی بقایای پلاستیک در مزارع را نداریم و فقط در شهرستان رزن که عمدتاً مزارع اجاره‌ای هستند، با این معضل مواجه هستیم.

عربی با بیان اینکه جهاد کشاورزی شهرستان رزن همکاری خوبی در زمینه مدیریت پسماند کشاورزی با محیط‌زیست دارند، گفت: جهاد کشاورزی اقدامات ترویجی و آموزشی خوبی برای کشاورزان داشته و از طرفی در بحث برخورد با متخلفان همکاری خوبی دارد.

وی ضمن قدردانی از قضاتی که آراء خوبی در زمینه تخلفات کشاورزان صادر کرده‌اند، ادامه داد: دادگستری رزن همکاری زیادی با محیط‌زیست داشته و برای محکومیت  کشاورزان متخلف آن‌ها را ملزم به پاک‌سازی منطقه کرده‌اند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با تأکید براینکه رهاسازی پلاستیک در مزارع باعث آلودگی‌های زیست‌محیطی و خراب شدن چهره منطقه می‌شود، یادآور شد: کار جمع‌آوری پسماند از مزارع شهرستان رزن بر روی ریل افتاده و کم‌کم این امر در این شهرستان جا افتاده و کشاورزان متوجه شدند نباید پسماندهای کشت زیر پلاستیکی را در مزارع رها کنند اما همچنان آلودگی در حاشیه جاده‌های رزن و در 3 راهی فامنین وجود دارد.

وی  سطح زیرکشت محصولات زیر پلاستیکی در شهرستان رزن را 550 هکتار دانست و اظهار کرد: اقدامات ترویجی و فرهنگی بسیار مهم بوده و در حفظ محیط‌زیست مؤثر است چرا که مردم ما بی‌فرهنگ نیستند بلکه نیاز به اقدامات فرهنگی و ترویجی دارند.

عربی یکی از دلایل رهاسازی پلاستیک در کشور و استان را ارزان بودن پلاستیک دانست و افزود: پیشنهاد داده‌ایم که پلاستیک ارزشمند شود و وقتی ارزشمند شد، به راحتی در طبیعت رها نمی‌شود.

وی با اشاره به تولید پلاستیک‌های قابل‌تجزیه در کشور گفت: استفاده از پلاستیک‌های قابل‌تجزیه و همچنین باکتری‌های تجزیه‌کننده پلاستیک توسط کشاورزان می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید