Iranian Agriculture News Agency

تصویربرداری از سه جغد ماهی‌خوار کمیاب در کهگیلویه‌وبویراحمد

جغدها همیار کشاورزان

جغد ماهی‌خوار شبیه شاه بوف است و اساساً از ماهی تغذیه می‌کند و گونه‌ای نادر و بسیار کمیاب است.

تصویربرداری از سه جغد ماهی‌خوار کمیاب  در کهگیلویه‌وبویراحمد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه وبویر احمد از مشاهده و تصویربرداری گونه نادر جغد ماهی‌خوار برای دومین سال متوالی در منطقه حفاظت‌شده خائیز خبر داد.

به گزارش ایانا به نقل از اداره کل  حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد،  محسن جعفری نژاد مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با بیان اینکه جغد ماهی‌خوار گونه‌ای نادر و کمیاب است، اظهار داشت: این جغد نادرترین نوع در گونه خود به شمار می‌رود و زیستگاه این پرنده نیز شرق ایران است.

وی افزود:  جغد ماهی‌خوار از گونه جغدان معمولی و شبیه شاه بوف ,شب گرد و در روز استراحت مطلق است  به همین خاطر تصویربرداری از آن بسیار سخت چرا که  با پرواز  شبانه و  ارتفاع کوتاه  بیشتر از ماهی‌ها تغذیه می‌کند.

جعفری نژاد تصریح کرد:  این جغد در سال گذشته  برای اولین بار در رودخانه سد مارون تنگ تکاب منطقه حفاظت‌شده  خائیز که 17 هزار و 508 هکتار مساحت دارد،  توسط هدایت الله دیدبان مسئول منطقه حفاظت‌شده خائیز دیده و از آن تصویربرداری شده بود و این محیط‌بان فعال امسال  نیز  موفق می‌شود از این جغد به همراه جوجه و جفت دیگرش تصویربرداری کند. 

این مسئول در مورد ویژگی‌های جغد ماهی‌خوار گفت:جغد ماهی‌خوار یک‌گونه از تیره جغدان معمولی است که شبیه شاه بوف است و اساساً از ماهی تغذیه می‌کند و گونه‌ای نادر و بسیار کمیاب است.

جعفری نژاد  با اشاره به اینکه در ایران 13 گونه جغد وجود دارد جغد ماهی‌خوار را از نادرترین آن‌ها برشمرد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زیستگاه اصلی این پرنده شرق ایران است و  این برای دومین سال متوالی است که در منطقه حفاظت‌شده خائیز مشاهده شده که نشان‌دهنده غنای زیستی بالا در این منطقه است.

به گزارش ایانا جوندگانی مانند موش‌، خرگوش‌ و موش‌های صحرایـی به محصولات کشاورزی آسیب زیادی می‌رسانند و جغدها با شکار این دسته از جانوران، کمک بزرگی برای کشاورزان هستند. جغدها هرگز به شکار مرغ‌ها و جوجه‌ها مبادرت نمی‌کنند زیرا آن‌ها زمانی این کار را شروع می‌کنند که هوا تاریک است و در این هنگام، جوجه‌ها و مرغ‌ها در لانه‌هایشان خوابیده‌اند. در اروپا اگر جغدی در مزرعه کشاورزی لانه گزیند، کشاورز جشنی برپا می‌کند، چون امروز در اروپا از سم دفع آفات بسیار کمتر استفاده می‌شود و وجود جغد در مزرعه نعمت خدادادی است که باید شکرگذار آن باشیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید