Iranian Agriculture News Agency

یک فعال حوزه اکوتوریسم عنوان کرد:

سسک خوزی، روزنه ای برای نجات شادگان

حجم شکار در تالاب های خوزستان به مراتب از فریدونکنار و سرخرود بیشتر است

ایانا-علم و محیط زیست: سسک خوزی یکی از گونه‌های جذاب برای پرنده‌نگری است که قابلیت جذب گردشگران به تالاب شادگان را دارد.

سسک خوزی، روزنه ای برای نجات شادگان

احسان طالبی راهنمای تورهای پرنده‌نگری داخلی و خارجی در گفت‌و‌گو با «ایانا» بیان می‌کند: در حالی که فریدونکنار همواره در تیتر خبرهای مرتبط با کشتار پرندگان است، شادگان و تالاب های جنوب در سکوت پرندگان مهاجر خود را از دست می دهند.

او با اشاره به اینکه از تالاب‌های جنوب عکس و خبری منتشر نمی‌شود، می‌افزاید: برخی کارشناسان و فعالان محیط‌زیست حتی این گزاره را عنوان می‌کنند که حجم شکار در تالاب‌های خوزستان به مراتب از فریدونکنار و سرخرود بیشتر است.

این راهنمای پرنده‌نگری در این‌باره که در جنوب شکار پرندگان برای معیشت و در شمال منفعت‌جویی شخصی است، عنوان می‌کند: اگر مبنا معیشت باشد در تعداد بسیار اندکی شکار باید صورت گیرد اما زمانی که ما با بازار کیان اهواز و سایر بازارها در استان مواجهیم نمی‌توانیم آن را تنها به معیشت مرتبط بدانیم.

طالبی ادامه می‌دهد: نوع کشتار در شمال و جنوب نیز متفاوت است و استفاده از سم برای کشتار  پرندگان به‌خودی‌خود دارای ایراد است. همچنین ما آماری از پرندگان به دام افتاده از طریق مهمیه‌ها را نداریم و همه چیز در این منطقه بر مبنای حدسیات است.

او کمبود نیروی محیط‌بانی را از دلایل شکار بی‌رویه در این منطقه می‌داند و می‌گوید: در سفر به تالاب‌های خوزستان در مواردی شاهد حضور و تردد آزادانه شکارچیان بودیم و متاسفانه نیرویی برای جلوگیری از این امر نبود این در حالی است که در فریدونکنار محیط بانان حضور دارند.

این فعال حوزه اکوتوریسم در این‌باره که  آیا پرنده‌نگری این پتانسیل را در شادگان دارد که روند شکار را کند و یا متوقف کند، عنوان می‌کند: پرنده‌نگری بخشی از بسته سفر به این منطقه است. گردشگران داخلی و به ویژه گردشگران خارجی به واسطه نوع خاص پرندگان و ناامن بودن تالاب های عراق این منطقه را ترجیح می‌دهند و در کنار هورالعظیم، شادگان هم یکی از این مقاصد می‌تواند باشد.

او سسک خوزی را یکی از گونه‌های جذاب برای پرنده‌نگری دانست که قابلیت جذب گردشگران به منطقه را دارد و اضافه کرد: در بسته‌های سفر طبیعت‌گردی نیز به واسطه امکان قایق سواری، شادگان نیز  می‌تواند گنجانده شود.

طالبی در عین حال انجام هر گونه فعالیت طبیعت گردی را نیازمند اقامت مناسب می داند و می گوید: تا زمانی که خدمات گردشگری مناسب وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت در این منطقه هر گونه برنامه مرتبط با گردشگری رشد کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید