Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم عنوان کرد:

900 آبادی زیر تیغ مهاجرت از سیستان

ایران در آخرین رتبه‌های مدیریت اکوسیستم‌های آبی

اینکه چگونه می‌توانیم برای جمعیت یک‌میلیونی آب فراهم کنیم سؤالی است که هنوز پاسخی برای آن نداریم.

900 آبادی زیر تیغ مهاجرت از سیستان

احمدعلی کیخا نماینده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم در همایش روز جهانی تنوع زیستی گفت: از میان کشورهای جهان ایران رتبه یکی به آخر را در  مدیریت اکوسیستم‌های آبی نظیر رودخانه‌ها و تالاب‌ها کسب کرده است.

به گزارش ایانا او با اشاره به اینکه این آمار در اولین جلسه شورای عالی محیط‌زیست  عنوان‌شده است، افزود: برخی همکاران در آن زمان این نقد را مطرح کردند که شاخص‌ها به‌درستی انتخاب‌نشده‌اند. حتی با فرض پذیرش این دیدگاه اگر اصلاحاتی در شاخص‌ها هم انجام دهیم رتبه ایران بین یک تا 10 و یا یک تا 50 هم نیست.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفت: در خوزستان به لحاظ منابع آبی بین 20 تا 30 میلیارد مترمکعب آب داریم اما در این استان با مشکل جدی  در حوزه رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آب شرب، صنعت و کشاورزی روبرو هستیم. در گیلان نیز همکاران سازمان محیط‌زیست عنوان کرده‌اند عمق تالاب انزلی از 9 متر به یک متر رسیده است.

او با اشاره به اینکه در یزد 50 میلی‌متر بارندگی داریم، عنوان کرد:  من به استاندار یزد می‌گفتم اگر من در جایگاه شما بودم شب نمی‌توانستم بخوابم. چطور با این حجم بارندگی یزد در سطح این‌چنین گسترش پیدا کرده است؟

این نماینده مجلس اضافه کرد:  در زابل ما امسال بدترین سال را در 50 سال گذشته داشتیم به‌طوری که اگر دولت در کنار مردم نایستد با مهاجرت‌های گسترده مواجه خواهیم بود زیرا آب شرب روستایی تنها تا شهریور ماه برای مردم منطقه یعنی 900 آبادی تأمین می‌شود و برای شهرهای زاهدان و ... نیز تا پایان سال داریم.

او ادامه می‌دهد: اینکه چگونه می‌توانیم برای جمعیت یک‌میلیونی آب فراهم کنیم سؤالی است که هنوز پاسخی برای آن نداریم.

کیخا گفت: ما باید بپذیریم با تفکری که این بحران را خلق کرده است نمی‌توانیم آن را حل کنیم. ما باید متفاوت فکر کرده و بحران را مدیریت کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید