Iranian Agriculture News Agency

پیکسل یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی

یک عکس برای نجات یوز کافی نیست

گردنبندهای ماهواره‌ای عاملی برای برداشتن قدم‌های دقیق حفاظت

ایانا-علم و محیط زیست: گردن‌بندهای ماهواره‌ای سبب برداشتن گام‌های دقیق‌تر را برای حفاظت می‌شود اما در شرایط کنونی ما نیاز جدی به اسپرم گیری و لقاح مصنوعی یوزها هستیم.

یک عکس برای نجات یوز کافی نیست

یک ساعت مانده به آغاز تدارکاتی ایران و ازبکستان در جام جهانی 2018  ، از سمبل تیم ملی فوتبال ایران که برگرفته و تصویری از یک یوز ایرانی است، در ورزشگاه آزادی رونمایی شد.

بنابر تصمیم مسئولان فدراسیون نماد تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 «یوپا» نام‌گرفته که به نظر می‌رسد مخفف کلمه «یوزپلنگ ایرانی» باشد

نماد تیم ملی ایران که همانند یوز ایرانی پوستی نخوردی رنگ، با خال‌های سیاه و زیر گردن منحصر به فردی نسبت به دیگر یوزپلنگ‌ها دارد، قبل از بازی امشب شاگردان کی‌روش برابر تیم ملی ازبکستان، با پیراهن سفیدرنگی از تیم ملی با برنامه‌ای ویژه و در میان تشویق تماشاگران وارد زمین چمن استادیوم آزادی شد.

کاوه حب علی کارشناس حیات‌وحش درباره خبر قرار گرفتن تصویر یوز ایرانی بر روی پیراهن تیم ملی و تأثیر آن بر افزایش برنامه‌های حفاظتی  به ایانا می‌گوید: حفظ یوز در ایران نیازمند یک ضرب العجل و کار جهادی است و ما به فعالیت‌هایی فراتر از اقدامات تبلیغاتی نیازمندیم.

او می‌افزاید: طرح یوز روی پیراهن تیم ملی تا مدتی این‌گونه را بر سر زبان‌ها می‌اندازد اما تا زمانی که تیم تخصصی در این حوزه کار نکند و بودجه مناسبی هم برای آن در نظر گرفته نشود به حفاظت از یوزپلنگ نمی‌رسیم.

این کارشناس حیات‌وحش معتقد است در ایران ما با جمعیت‌های کوچک یوز مواجهیم که حتی نمی‌توانیم عنوان جمعیت را هم به آن‌ها اطلاق کنیم و اضافه می‌کند: تنها راهکاری که برای حفاظت از یوز ایرانی باید انجام شود زنده گیری برای گرفتن اسپرم و لقاح مصنوعی است.

او در این خصوص که آیا گردنبندهای ماهواره‌ای مشابه آنچه در خصوص پلنگ تندوره اتفاق افتاده است می‌تواند در افزایش دانش ما نسبت به یوز مؤثر باشد، می‌گوید: این گردبندها به شما اطلاعاتی می‌دهند که قدم‌های دقیق‌تری را برای حفاظت بردارید اما در شرایط بحرانی کنونی ما نیاز جدی به اسپرم گیری و لقاح مصنوعی داریم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید