Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

دانش‌بنیان‌ها و بخش خصوصی به‌نژادی را ارتقا می‌دهند

ایانا-علم و محیط زیست: در بخش دولتی 30 مزرعه به‌نژادی با حدود 2 هزار و 700 لاین آزمایش می‌شود که خروجی آن‌ها سالی 15 رقم گندم است.

دانش‌بنیان‌ها و بخش خصوصی به‌نژادی را ارتقا می‌دهند

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر ضرورت ورود بیشتر بخش خصوصی به تولید بذر در کشور، گفت: بیش از 50 بذر به بخش خصوصی واگذارشده است.

به گزارش ایانا اسکندر زند در مراسم امضای قراردادهای انتقال دانش فنی تولید بذور ارقام اصلاح‌شده جدید زراعی به بخش خصوصی افزود: در بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز به کارکرده‌اند و 28 رقم گندم از سوی این بخش آماده‌شده که آزمایش‌های نهایی آن انجام و معرفی می‌شوند.

وی گفت: دانشگاه‌ها نیز در این زمینه ورود کرده‌اند که تحت پوشش شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: تعامل خوبی با بخش خصوصی داریم و بخش بزرگی از ارقام تولیدی را نیز به بخش خصوصی منتقل کرده‌ایم، زیرا معتقدیم راه نجات بذر نیز رفتن به سمت بخش خصوصی است.

زند با اشاره به اینکه 5 برنامه به‌نژادی در دستور کار قرار دارد، افزود: این برنامه‌ها در حوزه به‌نژادی زراعی، باغی، آبزیان، دام و گیاهان مرتعی تعریف شد.

وی با بیان اینکه به نژادی گندم تا سال 92 دولتی بوده است، ادامه داد: این امر اکنون به بخش‌های خصوصی، دولتی و بین‌الملل تقسیم شده است.

زند گفت: در بخش دولتی 30 مزرعه به‌نژادی با حدود 2 هزار و 700 لاین آزمایش می‌شود که خروجی آن‌ها سالی 15 رقم گندم است.

وی با اشاره به اینکه ارقام به نژادی شده مقاوم در برابر خشکی هستند، افزود: در برنامه به‌نژادی بین‌الملل قراردادی با یک موسسه مکزیکی منعقد شده که هزار و 800 لاین در حال آزمایش است و از تمام ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید