Iranian Agriculture News Agency

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها عنوان کرد:

حفاظت از ۲۰ میلیون هکتار منابع طبیعی به مردم

اولویت واگذاری با افراد محلی است

ایانا-علم و محیط زیست: افراد به جای قطع درخت به‌منظور قاچاق چوب و تولید زغال می‌توانند به‌عنوان مجری طرح انتخاب شوند و کارهای مصوب شده طرح را در قالب چهارچوب حقوق تدوین‌شده انجام دهند.

حفاظت از ۲۰ میلیون هکتار منابع طبیعی به مردم

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تا پایان سال ۹۶، از ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی، ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌هایی که قابلیت واگذاری داشته‌اند را به‌صورت حفاظت مشارکتی در اختیار مردم از جمله بهره‌برداران محلی قرار داده ایم.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضی اظهار کرد: در سازمان جنگل‌ ها، مراتع و آبخیزداری کشور متولی مدیریت عرصه‌های طبیعی کشور، شامل جنگل‌ها، مراتع، بیشه‌زار و عرصه‌های جنگلی هستیم و در این مدیریت حفظ، احیا و بهره‌برداری صحیح از این منابع دنبال می‌شود.

وی افزود: هر مرتع، جنگل یا بیشه‌ای که در کشور وجود دارد بر اساس قانون باید برای آن  طرح و برنامه‌ای برای مدیریت وجود داشته باشد؛ بر اساس قانون می‌توانیم این طرح‌ها را خود انجام داده یا آن‌ها را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کنیم.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: در صورتی که برای عرصه‌های طبیعی طرحی داشته باشیم که منجر به حفظ منابع طبیعی شود و توسعه و احیا و بهره برداری را محقق کند و همچنین طرح به گونه‌ای تنظیم شود که کارکرد اقتصادی برای مجری داشته باشد، می‌توانیم مردم (جوامع محلی) را مجری طرح‌های منابع طبیعی کنیم.

منصور اظهار کرد: بر این اساس افراد به جای قطع درخت به‌منظور قاچاق چوب و تولید زغال می‌توانند به‌عنوان مجری طرح  انتخاب شوند و کارهای مصوب شده طرح را در قالب چهارچوب حقوق تدوین‌شده انجام دهند.

وی تصریح کرد: مجاورین جنگلی که سوخت لازم را ندارد، امکاناتی مانندصفحه‌های خورشیدی در اختیار آن‌ها  قرار می‌دهیم تا اقدام به قطع درختان نکنند و در کنار آن در قالب طرح‌های تدوین‌شده از درختان محافظت می‌کنند و هر از چند گاهی نیز بر فعالیت آن‌ها نظارت می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه این طرح‌ها در  دو قالب اجرای طرح‌های مدیریت منابع طبیعی و حفاظت مشارکتی به مرحله اجرا درمی‌آید، یادآور شد: تا پایان سال 96، از 135 میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی 20 میلیون هکتار را به‌صورت مشارکتی در اختیار بهره‌برداران محلی قرارداده‌ایم اما باید توجه داشت که همه عرصه‌ها قابلیت واگذاری را ندارد.

منصور گفت: در قالب این طرح، برای فعالیت‌های طبیعت‌گردی، ایستگاه‌های تولید بذر، نیروگاه‌های بادی، اکوتوریسم بیابان‌گردی و . . . اراضی واگذار شده است.

وی درباره شرایط متقاضیان حفاظت مشارکتی اظهار کرد: اولویت واگذاری با افراد محلی است که در محدوده طرح قرار دارند. همچنین برای افرادی که می‌خواهند به‌طور مثال برای طبیعت‌گردی یا ایجاد نیروگاه طبیعی اقدام کنند  معرفی‌نامه  اولیه سازمان میراث فرهنگی و وزارت نیرو لازم است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید