Iranian Agriculture News Agency

خبرسازی بدون بررسی و مطالعه

سمندر آذربایجانی 140 سال پیش مشاهده شده بود

حقوق محققان حیات وحش به رسمیت شناخته شود

ایانا-علم و محیط زیست: سمندر آذربایجانی از نظر وضعیت حفاظتی، در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، در زمره حیوانات آسیب پذیر (VU) قرار دارد.

سمندر آذربایجانی 140 سال پیش مشاهده شده بود

در هفته گذشته انتشار خبری با عنوان « مشاهده و ثبت سمندر آذربایجانی برای نخستین بار » با انتقاد یک کارشناس جانورشناسی مواجه شد. الناز نجفی مجد دانشجوی دکترای جانورشناسی دانشگاه اژه شهر ازمیر ترکیه می گوید: این سمندر اولین بار در سال 1862 مشاهده شده بود.

این کارشناس جانورشناسی که موضوع پایان‌نامه خود را "مطالعه اکولوژیک و حفاظت از گونه در معرض خطر سمندر آذربایجانی (Neurergus crocatus) در سه کشور ایران، عراق و ترکیه "  انتخاب کرده است، اشاره می‌کند: مطالعه اولیه خود بر روی گونه مذکور را از سال 2009 آغاز کرده است و تاکنون بررسی‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

به گفته نجفی گونه سمندر آذربایجان (Neurergus crocatus) اولین بار در سال 1862 توسط Cope از ایران گزارش و توصیف شد ولی محل دقیق آن مشخص نشده است. بعدهاFowler  و Dunn در سال 1917 محل تیپ گونه رو "ارومیه" اعلام کردند. او می‌افزاید:  این گونه از نظر وضعیت حفاظتی، در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، در زمره حیوانات آسیب‌پذیر (VU) قرار دارد.

این کارشناس جانورشناسی ادامه می‌دهد: علی‌رغم اینکه اطلاعات جدیدی درباره پراکندگی این گونه در کشورهای عراق و ترکیه وجود داشت، برای سال‌های طولانی یعنی پیش از توصیف آن یعنی نزدیک 140 سال هیچ گزارشی از این گونه در کشور وجود نداشته و حتی درمورد توصیف اولیه و حضور گونه در ایران نیز تردیدهایی وجود داشت.

او با اشاره به اینکه پس از تایید پایان‌نامه او مطالعات اولیه و میدانی برای بررسی حضور گونه در ایران شروع شد، می‌گوید: در نهایت این گونه بعد از تقریبا 140 سال در سال 2010 بار دیگر از ایران ثبت و نتیجه کار به صورت مقاله‌ای در سال 2013 چاپ شد.

نجفی می‌افزاید: مطالعات درباره پراکندگی، اکولوژی و راهکارهای حفاظت از این گونه همچنان ادامه دارد. حتی چندین جمعیت از این گونه در چند نقطه مختلف همراه مشخصات زیستگاه‌ها و سن و تراکم جمعیت‌ها بررسی و در کنفرانس‌های بین‌المللی ارائه شده است.

او می‌گوید: طی مکاتباتی که در اردیبهشت سال 1396 با معاونت فنی اداره کل استان آذربایجان غربی و اداره کل نظارت بر حیات‌‌وحش  صورت گرفت این مقاله به همراه چند مقاله دیگر و مختصات نقاط حضور گونه برای مسوولین استان نیز ارسال شد ولی متاسفانه امروز شاهد نادیده گرفتن اصول اخلاقی و نتایج زحمات سایر محققین از طرف این سازمان هستیم.

نجفی با انتقاد از خبر درج شده در پورتال سازمان محیط‌زیست می‌گوید: جالب اینجاست که می‌توان این مقاله را در سایت سازمان حفاظت محیط‌زیست دید ولی احتمالا تمایلی به استفاده از منابع موجود وجود ندارد.

  • Najafi-Majd E, Kaya U. 2013. Rediscovery of the Lake Urmia newt, Neurergus crocatus Cope, 1862 (Caudata: Salamandridae) in northwestern Iran after 150 years. Amphibian and Reptile Conservation 6(4):36-41(e59).

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید