Iranian Agriculture News Agency

در صورت تأیید شورای نگهبان،

صادرات با عیار تولید گاز گلخانه‌ای انجام می‌شود

توافق‌نامه پاریس میزان تولید گازهای گلخانه‌ای برای هر کالا را ملاک قرار می‌دهد

توافق‌نامه پاریس در 12 دسامبر 2015 و هم‌زمان با بیست‌ویکمین کنفرانس سالانه کنوانسیون تغییر اقلیم با هدف اقتصاد کم‌کربن توسط 195 کشور مورد توافق قرار گرفت و در چهارم نوامبر 2016 وارد مرحله لازم‌الاجرا شد. ایران در فروردین‌ماه سال 1395 به این توافق‌نامه ملحق و در تیرماه محتوای آن از سوی هیئت‌وزیران تصویب شد. در 23 آبان همین سال توافق‌نامه از سوی مجلس تأیید شد هرچند که همچنان در انتظار تأیید شورای نگهبان است.

صادرات با عیار تولید گاز گلخانه‌ای انجام می‌شود

دبیر کمیته مکانیسم توسعه پاک و صندوق اقلیم سبز می‌گوید: با مشخص شدن میزان تولید گازهای گلخانه‌ای برای تولید هر کالا، کشورهایی که این مؤلفه را مدنظر قرار ندهند در صادرات و واردات دچار مشکل می‌شوند. دبیر برنامه اقدام ملی کاهش انتشار در گفت‌وگو با «ایانا» با اشاره به توافق‌نامه پاریس می‌افزاید: ایران به این توافق‌نامه تعهدی ندارد، اما با این وجود بر مبنای آن در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مشارکت دارد. به لحاظ عملی نیز برای کشور ما بهتر است این کاهش را مدنظر قرار داده و اصلاحاتی را در مصرف انرژی لحاظ کند.

ماندانا مقصودی می‌گوید: توافق‌نامه پاریس هنوز به تأیید نهایی شورای نگهبان نرسیده است و در صورت تأیید از سال 2020 تا 2030 اجرایی خواهد شد. او هدف از این توافق‌نامه را کاهش روند انتشار عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: با توجه به‌سرعت زیاد تولید گازهای گلخانه‌ای کند شدن این روند می‌تواند گام مؤثری در کاهش گرمایش جهانی به شمار آید.

کاهش مصرف انرژی راهکاری است که ایران باید بر مبنای این توافق‌نامه در دستور کار قرار دهد، مقصودی با بیان این مطلب می‌گوید: تمام ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها برنامه‌هایی در جهت تحقق این امر دارند و درعین‌حال با توجه به عزم هر وزارتخانه در جدی گرفتن این برنامه‌ها، کاهش اتفاق خواهد افتاد.

او با اشاره به قانون اقتصاد کم‌کربن و سند راهبردی تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌افزاید: زیرساخت‌های قانونی در این زمینه وجود دارد، سازمان محیط‌زیست نیز در جایگاه یک نهاد حاکمیتی اقدام‌های لازم را انجام داده است و دستگاه‌های مختلف در این زمینه باید جدیت به خرج دهند.

دبیر کمیته مکانیسم توسعه پاک و صندوق اقلیم سبز در پاسخ به اینکه آیا کشورهای توسعه‌یافته بر مبنای پیمان پاریس مشوق‌هایی را برای کشورهای در حال توسعه در جهت کاهش روند انتشار کربن در نظر می‌گیرند، می‌گوید: مشوق‌ها هنوز مشخص نیستند، اما در جلسه‌های بعدی کنوانسیون درباره آن‌ها گفت‌وگو می‌شود./

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید