Iranian Agriculture News Agency

ظرفیت سمندرها برای توسعه گردشگری لرستان

سال خوش برای سمندر امپراتور

در هر آبی که این گونه اندمیک مشاهده شود می‌توان از سلامت آب اطمینان کامل داشت

چند سالی است که در کنار ماهی قرمز، فروش سمندر امپراتور، یک گونه در معرض خطر انقراض، به‌عنوان ماهی سفره هفت‌سین رونق گرفته است.

سال خوش برای سمندر امپراتور

کارشناس مؤسسه خزنده‌شناس پارس می‌گوید در اسفند 96 تاکنون مشاهده‌ای از فروش سمندر امپراتور نداشته‌ایم.

کارشناس مؤسسه خزنده‌شناس پارس می‌گوید در اسفند 96 تاکنون مشاهده‌ای از فروش سمندر امپراتور نداشته‌ایم. علیرضا شهرداری درباره وضع فروش این گونه در سال 96 بیان کرد: توسط گارد محیط‌زیست تاکنون تعدادی لاک‌پشت ضبط شده، اما مشاهده‌ای از سمندر امپراتور وجود ندارد، همچنین در اسفند 95 نیز تنها مشاهده چند فرد سمندر را در تهران شاهد بودیم. او درباره پروژه مؤسسه خزنده‌شناسان پارس درخصوص حفاظت از سمندر امپراتور عنوان کرد: بازدیدهای میدانی از منطقه زیستگاه سمندر در استان لرستان در کنار شناسایی مشکلات مردم محلی و آموزش درباره اهمیت این گونه ازجمله فعالیت‌های انجام‌شده توسط این مؤسسه است.

چرا سمندر امپراتور اهمیت دارد؟ این فعال حیات‌وحش گفت: سمندرها در آب‌هایی زندگی می‌کنند که کاملاً سالم و تمیز است؛ بنابراین در هر آبی که سمندر مشاهده شود می‌توان از سلامت آب اطمینان کامل داشت. آن‌ها همچنین از حشراتی که در آب هستند تغذیه می‌کنند ازاین‌رو در کنترل جمعیت حشرات نقش اساسی دارند.

او افزود: سمندر امپراتور یک گونه اندمیک است که می‌تواند در توسعه گردشگری در لرستان نقش داشته باشد. مردم محلی به‌جای فروش این گونه با مبالغ اندک می‌توانند از سمندرها درآمد پایدار با صنعت گردشگری کسب کنند، مشابه آنچه در قشم درخصوص لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی اتفاق افتاده است.

شهرداری درباره قاچاق این گونه بیان کرد: این گونه در برخی کشورها به شیوه تکثیر در اسارت نگهداری می‌شود و نمونه‌های آن به باغ‌وحش‌ها برده می‌شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید