Iranian Agriculture News Agency

قندالی:

توجه به عشایر در ساختار برنامه‌ریزی کشور ضروری است

رئیس سازمان امور عشایر ایران، توجه به عشایر در ساختار برنامه ریزی کشور را ضروری دانست.

توجه به عشایر در ساختار برنامه‌ریزی کشور ضروری است

به گزارش ایانا و به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، کرمعلی قندالی در نشست با نماینده مردم ایذه و باغملک و نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس اظهار داشت: ساختار برنامه ریزی کشور به گونه ای است که عشایر در انتهای آن هستند و در ادبیات کلان برنامه ریزی ما ابتدا توسعه شهری، توسعه روستایی و در نهایت توسعه عشایری مدنظر قرار دارد.

وی افزود: در چند سال اخیر و در مجلس دهم تلاش کردیم جای پای عشایر را در قوانین محکم کنیم و به صورت نسبی در این زمینه به موفقیت های خوبی دست یافته ایم که یکی از آنها سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده بود که منشا خیلی از کارها در مناطق عشایری شده است.

قندالی با اشاره به اینکه در خوزستان در سال گذشته حدود ۳۳ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به عشایر اختصاص یافت و سقف پروژه هایی که از این محل انجام شود ۳۵۰ میلیون تومان است، گفت: آنچه در قانون می آید ایده آل است و آنچه اتفاق می افتد ایده آل نیست و دلیل آن هم به دلیل منابع محدود است.

فراکسیون عشایری مجلس بسیار مهم و تاثیرگذار است

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه فراکسیون عشایری مجلس بسیار مهم و تاثیرگذار است و در مجلس دهم فراکسیون عشایری قوی داشتیم، اظهار داشت: هم دولت و هم مجلس به ما کمک کردند و در همین ۴ و ۵ سال گذشته فقط ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه به عشایر اختصاص داده شد که سابقه ای در حوزه عشایر نداشت و کمک بزرگی به جامعه عشایری شد.

وی با بیان این که کارهای زیادی برای عشایر انجام شده اما هنوز باید کارهای زیادی انجام شود، خاطرنشان کرد: در حوزه عشایری یک عقب ماندگی تاریخی داریم که این موضوع باید جبران شود.

قندالی بیان داشت: در سال ۹۸ با اضافه شدن یک کلمه عشایر به کلمه روستا در قانون، ۲۵۳ میلیارد تومان به عشایر اختصاص داده شد که ۲۴ میلیارد تومان آن به عشایر خوزستان اختصاص داده شد.

توزیع اعتبارات در مناطق عشایری بر اساس شاخص های تعیین شده

رئیس سازمان امور عشایر ایران ابراز داشت: توزیع اعتبارات در مناطق عشایری بر اساس شاخص های تعیین شده است که یکی از این شاخص ها موضوع جمعیت و شاخص دیگر هم تعداد دام است و در حوزه آبرسانی به عشایر نیز میزان بارندگی و همچنین سخت گذر بودن مناطق در اختصاص و توزیع اعتبارات استانی تاثیر می گذارد.

وی بیان داشت: در حوزه پرداخت تسهیلات به عشایر و سرمایه در گردش مشکلی نداریم اما عشایر در خصوص تامین وثیقه و ضمانت های دریافت تسهیلات دارای مشکلاتی هستند.

قندالی یادآور شد: در سال گذشته ۴۲۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم و امسال هم پیش بینی می شود ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد که سود این تسهیلات ۱۰ درصد و به ازای پروار هر بره ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می کنیم که ۸۰ درصد آن برای تامین نهاده و ۲۰ درصد هم به صورت نقدی به عشایر پرداخت می شود.

۵۰۰ خانه بهداشت سیار در مناطق عشایری راه اندازی می شود

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: در حوزه بهداشت طرحی ارائه شده که ۵۰۰ نفر از فرزندان عشایر به عنوان بهورز عشایری در حال جذب هستند که همراه عشایر در کوچ و ییلاق و قشلاق خدمات بهداشتی به آنان ارائه دهند که البته شیوع کرونا این موضوع را تحت الشعاع قرار داد و قرار بود ۵۰۰ خانه بهداشت سیار در مناطق عشایری راه اندازی شود.

وی بیان داشت: آموزش، بهداشت و درمان، فرهنگ و امور دینی و مذهبی عشایر خیلی به سازمان امور عشایر مرتبط نمی شود و ما بیشتر مطالبه و پیگیری می کنیم و سازمان های متولی باید به آن بپردازند و ما هم کمک می کنیم.

قندالی با بیان اینکه در بخش مذهبی و فرهنگی عشایر چالش هایی وجود دارد، ادامه داد: در حوزه فرهنگی و مذهبی، طرحی تحت عنوان "طرح ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به عشایر" از سوی دولت تصویب شده که نماینده ۱۸ دستگاه در جلسات آن حضور داشتند و برای دستگاه ها وظایفی تعیین شده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه بدنه سازمان امور عشایر رنگین کمانی از همه اقوام اعم از عشایر حوزه زاگرس، لرها، لک ها و قشقایی ها و سیستانی ها تشکیل شده است، گفت: من هم توفیق داشتم در خانواده ای عشایری بزرگ شده ام و به آن هم افتخار می کنم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید