Iranian Agriculture News Agency

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در گفتگو با ایانا عنوان کرد:

پیشگیری از ابتلای 6 میلیون عضو خانواده شالیکاران به کرونا با تامین کمباین و نشاءکار برنج

کامبیز عباسی: در سال ۹۲ حدود ۹۰ درصد شالیکاران برای نشاءکاری تا زانو درگل و لای فرو می‌رفتند

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: تامین کمباین و نشاکار برنج طی 2 سال اخیر و به دنبال آن کشت وکار مکانیزه در شالیزارها در دوران شیوع کرونا به داد کشور رسید.

پیشگیری از ابتلای 6 میلیون عضو خانواده شالیکاران به کرونا با تامین کمباین و نشاءکار برنج

 

 

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: تامین کمباین و نشاکار برنج طی 2 سال اخیر و به دنبال آن کشت وکار مکانیزه در شالیزارها در دوران شیوع کرونا به داد کشور رسید.

کامبیز عباسی امروز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) افزود: 620 هزار هکتار شالیزار در کشور داریم که اگر این اراضی به شیوه سنتی مورد کشت و برداشت قرار می‌گرفت، به دلیل شرایط خاص تولید و وجود گل و لای در این اراضی و همچنین نیاز به کار 100 نفر روز در هر هکتار، در دوران شیوع کرونا، فاجعه به بار می‌آمد.

وی با اشاره به این که استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به دلیل توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در شالیزارها و تاثیر آن در جلوگیری از گسترش کرونا، از وزارت جهاد کشاورزی تقدیر کرده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر 85 درصد عملیات کشت وکار در شالیزارهای کشور به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

عباسی تعداد بهره‌برداران در اراضی شالیزاری را یک میلیون و 200 هزار نفر عنوان و تصریح کرد: با احتساب خانواده‌های بهره برداران که همگی در مزارع برنج کار می‌کنند، ما با یک جمعیت تحت پوشش تقریبا 6 میلیون نفری در این حوزه روبرو هستیم.

وی یادآور شد: در ابتدای دولت تدبیر و امید در سال 92 تقریبا 90 درصد کشت و کار در شالیزارها  سنتی بود و کشاورزان برای نشاکاری باید تا زانو درگل و لای فرو می‌رفتند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: یک نشاکار برنج در یک فصل کاری 25 هکتار مزرعه را نشاکاری و یک کمباین برنج در یک فصل کاری 50 هکتار مزرعه را برداشت می‌کند.

وی افزود: سالانه 2500 کمباین و بیش از 4 هزار نشاکار برنج در کشور نیاز داریم و با وجود آن که 96 درصد نیاز کشور به ماشین‌های کشاورزی تولید داخل هستند، اما تا کنون صنعتگران ما در حوزه برنج هیچ نشاکاری نساخته اند و نشاکارهای موجود از کشورهایی نظیر چین، ژاپن و کره جنوبی وارد شده اند.

عباسی خاطرنشان کرد: در حوزه کمباین برنج در ایران تنها چند شرکت داخلی، تولیداتی داشته اند که 70 تا 80 درصد ساخت آن نیز با قطعات وارداتی صورت گرفته است.

 

unnamed (2)

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور با بیان این که معاونت راهبردی رییس جمهوری در دومین فراخوان خود از شرکت‌های دانش بنیان خواسته است که نشاکار برنج تولید کنند، اظهار کرد: ما در کنار تامین کمباین و نشاکار برنج به دنبال انتقال تکنولوژی به داخل کشور هستیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون با افزایش مکانیزاسیون در شالیزارها و بارندگی‌های مناسب در سال‌های اخیر سطح زیر کشت برنج نیز افزایش یافته، تصریح کرد: این فرایند به گونه ای پیش رفته است که در سال 98 ایران برای نخستین بار به خودکفایی برنج دست یافت.

عباسی یادآور شد: سال گذشته با وجود اعلام محدودیت‌ها برای تولید برنج در استان‌های غیر شمالی، در استان خوزستان 205 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت برنج رفت و اگر کمباین برنج نبود و برداشت این محصول به موقع انجام نمی‌گرفت، کاشت گندم نیز دچار مشکل می‌شد.

 

13950303155852257755284

در ابتدای دولت تدبیر و امید در سال 92 تقریبا 90 درصد کشت و کار در شالیزارها  سنتی بود

و کشاورزان برای نشاکاری باید تا زانو درگل و لای فرو می‌رفتند.

 

وی در مورد حذف ارز دولتی برای واردات کمباین و نشاکار برنج اشاره کرد گفت: از سال گذشته ارز 4200 تومانی به کمباین و نشاکار برنج تعلق نمی‌گیرد و از این رو با افزایش قیمت و تاخیر در واردات این ماشین آلات مواجه خواهیم شد.

 رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور اذعان داشت: در سا‌ل های 97 و 98 به علت مشکلاتی که در مبادلات کالایی و  ارزی کشور به وجود آمده است، روابط کشورهای ژاپن و کره جنوبی با ایران دچار محدودیت شده و اکنون تامین ماشین‌های برنج به سختی انجام می‌گیرد.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید