Iranian Agriculture News Agency

عواقب و اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه فراتر از ریزگردهای عربی است

حق‌آبه 2.5 میلیارد مترمکعبی ایران به دریای خزر می‌ریزد

خطرات، عواقب و اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه فراتر از ریزگردهای عربی است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از زمین‌های کشاورزی آذرشهر در جلسه‌ای با حضور دکتر محمدیان رئیس سازمان، دکتر قره‌سید نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو و مسئولان محلی در محل فرمانداری این شهرستان با اشاره به تغییر الگوی کشت در آذرشهر و تبدیل اراضی حاشیه دریاچه ارومیه به باغ‌های پسته گفت: این تغییر الگو در 40 هکتار از مزارع این منطقه اتفاق افتاده و بر اساس گزارش‌های دریافتی این تغییر الگو جوابگو بوده است که قابل تعمیم به سایر سطوح کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه خواهد بود.

سیدرحیم سجادی با بیان اینکه ریزگردهای عربی به گرد پای شوری دریاچه ارومیه نمی‌رسند، افزود: ریزگردهای ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه همراه با نمک هستند که خطرات، عواقب و اثرات آن با یک شستشو یا بارش قابل جبران نخواهد بود.

وی با بیان اینکه این پدیده نه‌تنها 750 کیلومتر حاشیه دریاچه بلکه مزارع و زمین‌های کشاورزی آن را به نابودی می‌کشد و تا استان‌های دیگر نیز پیش خواهد آمد، خاطرنشان کرد: لایروبی قنوات، آبیاری تحت فشار، تغییر الگوی کشت و حتی تعطیلی کل کشاورزی دیگر چاره کار دریاچه ارومیه نیست، بلکه باید از این نسخه‌های درمانی با کاری عملی گذر کنیم.

سجادی به یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب برای نجات این زیستگاه و سه میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز برای حفظ پایه‌ای محیط زیست در آن اشاره کرد و ادامه داد: در مقابل این اعداد نیز حق‌آبه ایران از ارس بیش از 2.5 میلیارد مترمکعب است و نزدیک به دو میلیارد مترمکعب از آب ارس به دریای خزر می‌ریزد.

وی بر ضرورت تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی درحاشیه دریاچه ارومیه تأکید کرد و یادآور شد: کشت پسته در مناطق کم‌آب و شوره‌زار سازگاری بیشتری داشته و جایگزین مناسبی برای سایر محصولات می‌تواند باشد.

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی ایجاد روش‌های آبیاری زیر سطحی برای درختان پسته را راهکاری مناسب در این زمینه عنوان کرد و اظهار داشت: این روش، راهکار مناسبی برای استفاده بهینه از آب‌های موجود و پیشگیری از تبخیر آب در مزارع حاشیه دریاچه این است.

سجادی خواستار جلوگیری از افزایش باغ‌ها و کاهش کشت محصولات بیشتر زراعی در شوره‌زارهای حاشیه دریاچه ارومیه شد و تصریح کرد: توسعه هر نوع کشاورزی و استفاده بی‌رویه از آب‌های موجود در منطقه به ضرر باغداران و زارعان خواهد بود.

وی با بیان اینکه انتقال آب از سد شهیدمدنی به شهرستان آذرشهر در حوزه وظایف جهاد کشاورزی نیست، تأکید کرد: در این باره باید آب منطقه‌ای پاسخگو باشد.

سجادی با بیان اینکه اعضای هیئت دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تمام مسئولان مصصم به حل مشکل این دریاچه هستند، گفت: امیدوارم با کمک هم بتوانیم بر مشکلات منطقه فائق آییم./

A-910920-11

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید