Iranian Agriculture News Agency

احیاء تالاب شادگان با انتقال آب از رودخانه کارون

راهکارهای چگونگی انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب بین‌المللی شادگان در جلسه‌ای با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مدیران استان خوزستان بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در این جلسه گفت: تالاب شادگان یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های کشور است که با توجه به اهمیت آن در استان و نقش بسیار مهمی که در اکوسیستم کشور دارد، تلاش‌های زیادی جهت احیاء این تالاب در دست اقدام است که یکی از این اقدامات، تأمین حق‌آبه ثابت برای این تالاب است که با همکاری جمعی از مدیران استانی مصوب شده تا به‌صورت ثابت پنج مترمربع در ثانیه آب از طریق رودخانه کارون به تالاب شادگان جهت حفظ و احیاء، انتقال یابد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده افزود: برای اجرایی شدن این کار امروز به همفکری همکاران سازمان آب برق استان و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیاز داریم تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان وکمترین هزینه این پروژه را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه اگرچه راهکارهای متعددی برای این طرح وجود دارد، ولی در صدد هستیم از تجارب و امکانات موجود بهره گرفته و این برنامه را به بهترین نحو ممکن اجرایی کنیم.

در ادامه مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست درباره برنامه این دفتر در حفاظت از تالاب‌های کشور اظهار داشت: در ایران 24 تالاب بین‌المللی وجود که همگی از ارزش‌های بالایی در سطح بین جهانی برخوردار هستند.

مقدسی خاطرنشان کرد: در کنار این این تالاب‌های بین‌المللی، 84 تالاب در سطح ملی نیز وجود دارد که زیستگاه‌های بسیار مهم کشور را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: برای حفظ و احیاء این تالاب‌ها و طرح حفاظت پایدار و خرمندانه برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا از خشک شدن آنها جلوگیری شود، چرا که خشک شدن تالاب خطرات زیادی برای اکوسیستم منطقه خواهد داشت و جایگزینی این اکوسیستم‌ها سخت و در بسیاری از مواقع غیرممکن است.

این مقام مسئول، استان خوزستان را از استان‌های پیش رو در زمینه حفاظت از تالاب‌ها دانست و تصریح کرد: در زمینه مهار کانون‌های گرد و غبار با استفاده از تأمین آب تالاب‌ها اعتبار خاصی دیده شده و برای تالاب بین‌المللی شادگان با همکاری سازمان‌های بین‌المللی چشم‌انداز آینده این تالاب دیده شده که در حرکت به این سمت هستیم و انتقال آب به قسمت‌های خشک تالاب از برنامه‌های احیاء برای شادگان است.

در ادامه سایر اعضاء نظرات و پیشنهادات خود را در راستای اجرایی شدن طرح انتقال آب از کارون ارائه کردند و مقرر شد این پروژه جهت مطالعه دقیق‌تر توسط یکی از مراکز علمی مورد مطالعه قرار گیرد و هرچه زودتر اجرایی شود.

گفتنی است، اعضاء حاضر در این جلسه از محل‌های پیشنهادی جهت برداشت آب از رودخانه کارون و انتقال به تالاب بین‌المللی شادگان بازدید میدانی به‌عمل آوردند./

V-910907-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید