Iranian Agriculture News Agency

کشت برنج گرمایش جهانی را تسریع می کند

به گزارش گروه بین الملل زیست نیوز، به گفته دکتر "کیز یان ون گروئنیگن"، پژوهشگر دپارتمان گیاه شناسی دانشکده علوم طبیعی در ترینیتی کالج دوبلین و رهبر مطالعه اخیر، نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهند تداوم تغییر شرایط در اتمسفر سیاره زمین، میزان دوستدار محیط زیست بودن کشت برنج را کاهش داده است.

این مساله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا شالیزارهای برنج یکی از منابع بزرگ تولید متان - پس از دی اکسید کربن مهمترین گاز گلخانه‌ای محسوب می شود - بوده و برنج نیز پس از گندم، بیشترین میزان تولید در میان محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

ون گروئنیگن به همراه همکاران خود از دانشگاه آریزونای شمالی و دانشگاه کالیفرنیا در دیویس، تمامی پژوهش‌های منتشر شده از 63 آزمایش مختلف درباره شالیزارهای برنج که عمدتا در آسیا و آمریکای شمالی قرار داشته‌اند را جمع آوری کرده‌اند. مضمون مشترک میان این پژوهش‌ها اندازه گیری چگونگی تاثیر افزایش دما و دی اکسید کربن موجود در اتمسفر بر میزان محصول تولیدی برنج و مقدار متان آزاد شده از شالیزارها بوده است.

تیم پژوهشی ون گروئنیگن از تکنیکی به نام "متا-آنالیز"، ابزاری آماری برای یافتن الگوهای عمومی در بخش وسیعی از داده‌های تجربی، استفاده کرده‌اند. بر همین اساس، دو الگوی غالب مشخص شده‌اند که یکی از آنها آزاد شدن متان از شالیزارهای برنج با افزایش دی اکسید کربن و دیگری کاهش محصول تولیدی به واسطه افزایش دما بوده است.

متان در شالیزارها بوسیله ارگانیزم‌های میکروسکوپی که دی اکسید کربن را تنفس می کنند، تولید می شود. از این رو، دی اکسید کربن بیشتر در اتمسفر موجب رشد سریعتر گیاه برنج شده و رشد اضافی گیاه، انرژی بیشتری برای میکروارگانیزم های خاک فراهم کرده و موجب افزایش سوخت و ساز آنها می شود. اگرچه افزایش دی اکسید کربن موجب افزایش محصول برنج می شود، اما این رقم نسبت به آزاد شدن متان کوچکتر است. در نتیجه میزان متان آزاد شده به ازای هر کیلوگرم برنج تولیدی افزایش خواهد یافت.

بنابر بررسی‌های انجام شده، افزایش دما تاثیر اندکی بر انتشار متان دارد، اما این مساله موجب کاهش محصول برنج و افزایش متان آزاد شده به ازای هر کیلوگرم برنج می شود. به گفته پروفسور "کریس ون کسل" از دانشگاه کالیفرنیا در دیویس و یکی از مولفان مطالعه اخیر، ترکیب دو عامل افزایش حجم دی اکسید کربن و دمای بالاتر موجب دو برابر شدن میزان انتشار متان به ازای هر کیلوگرم برنج تولیدی می شود.

این در شرایطی است که با افزایش جمعیت جهان، میزان تقاضا برای برنج نیز افزایش یافته و نتایج این مطالعه نشان می دهد بدون اتخاذ اقدام‌های کارآمد، انتشار متان از شالیزارهای برنج رشد چشمگیری خواهد داشت.

با این وجود، مولفان معتقدند چندین گزینه برای کاهش انتشار متان از شالیزارهای برنج وجود دارد. به عنوان مثال، بهره‌گیری از شیوه‌های مدیریت مانند زهکشی میان فصلی و استفاده از کودهای جایگزین، موجب کاهش انتشار متان شده‌اند.

افزون بر این، کشت ارقامی از برنج که مقاومت بالاتری در برابر گرما داشته و تنظیم تاریخ کشت، تا حد زیادی می تواند از کاهش محصول به واسطه افزایش دما جلوگیری کند. از این رو، تاثیر گرمایشی انتشار متان به ازای هر کیلوگرم برنج نیز کاهش می یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید