Iranian Agriculture News Agency

حمایت ازصنعت پرورش میگو از مصداق های تحقق تولید ملی و شعار سال است

- پرورش دهندگان میگو در استان بوشهر می گویند: با توجه به نقش صنعت پرورش میگو درایجاد اشتغال مولد و پایدار، رشد صادرات و ارز آوری حمایت از رونق آن یکی از مصداق های عملی تحقق تولید ملی و حمایت کار و سرمایه ایرانی به عنوان شعار سال است.

آنان روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزودند:هم اکنون برخی مشکلات ازجمله مشکل کمبود سوخت که مهم ترین آنهاست حرکت موتوراین صنعت تولیدی و اقتصادی را کند کرده است که ضروری است مسوولان ذی ربط با چاره اندیشی فوری برای کاهش مشکلات فعالان این صنعت در استان بوشهر اقدام کنند.

یکی از پرورش دهندگان میگو در استان بوشهردر این باره گفت:شیلات ایران با وزارت جهاد کشاورزی هماهنگی برای تامین سوخت سایت های بزرگ استان از جمله حله، موند و رود شور که فاقد برق هستند را انجام نداده است.

محمد قدسی افزود: با وجود اهمیت این سایت ها در تولید میگوی پرورشی دراستان و کشور ولی سوخت این سایت ها اکنون به صورت دیزلی و فسیلی تامین می شود و این امر در میزان تولید و اندازه میگوی تولیدی بسیار موثر است.

وی اضافه کرد: مسوولان ذی ربط باید در زمینه تامین سهمیه سوخت یارانه ای برای این سایت های پرورش میگو همانند سایربخش های کشاورزی اقدام می کردند تا پرورش دهندگان نگرانی و دغدغه تامین سوخت برای ادامه کار را نداشته باشند.

قدسی اضافه کرد: از ابتدی امسال تاکنون تنها برای آماده سازی اسخرهای پرورش شش هزار لیتر سوخت یارانه ای تامین شده است که با توجه به این میزان ناچیز سوخت، برای ادامه کار نگران هستیم.

وی در مورد بسته حمایتی میگو نیز گفت: امیدواریم با اجرای بموقع این مصوبه مشکلات نقدینگی پرورش دهندگان و فعالان این عرصه برطرف شود.

قدسی اظهارداشت: با رفع مشکلات نقدینگی انتظار داریم تولید امسال میگوی پرورشی نسبت به سال قبل بیش از 80 درصد معادل 9هزار تن افزایش یابد.

وی یادآور شد: امسال سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است ومسوولان برای اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه تولید ملی و اشتغال باید تمهیدهای لازم برای رونق صنعت اشغال، درآمد زا و اقتصادی پرورش میگو را فراهم کنند.

قدسی گفت: زمین های شوره زار مناطق جنوب تنها برای پرورش آبزیان مناسب است به همین دلیل مسوولان برای بهره برداری بهینه از این زمین ها، ایجاد اشتغال پایدار و مولد و رونق صادرات و ارز آوری زیر ساخت ها و زمینه کار برای رونق صنعت پرورش آبزیان را دراین مناطق بوجود آورند.

یکی دیگر از پرورش دهندگان میگو در استان بوشهر گفت: مسوولان هیچ گونه جایگاهی برای صنعت مهم پرورش میگو در نظر نگرفته اند.

علی پاکاری افزود: اگر قرار است سوخت را لیتری سه هزار و 500 ریال تامین کنیم باید تمام زندگیمان را برای این کار بفروشیم و این به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

وی بیان کرد: ما حمایت شعاری نمی خواهیم و در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی انتظار داریم به این صنعت مهم در عمل توجه شود.

پاکاری اضافه کرد: هم اینک54 شرکت در سایت پرورش میگوی حله بوشهر وجود دارد که به دلیل نبود برق تنها 12شرکت آن فعال هستند و با وجود این که مسوولان چند بار پروژه برق رسانی به این سایت را کلنگ زنی کرده اند ولی هنوز این منطقه تولیدی از داشتن برق محروم است.

وی یادآور شد: به علت نبود سوخت نفت و گاز یارانه ای پارسال نتوانستیم میگوی خوبی برداشت کنیم و میگویی که با 22گرم برداشت می کردیم در حد 15گرم سقوط کرده است.

پاکاری گفت: بسته حمایتی میگو که از مصوبات هایت دولت است درصورتی مفید است که اجرایی شود و بانک ها با ما همکاری کنند ولی تاکنون خبری از اجرای این بسته نیست.

یکی دیگر از پرورش دهندگان میگو در بوشهر گفت: مشکل تامین سوخت یارانه ای و استفاده از سوخت آزاد منجر به کاهش تولید و یا افزایش قیمت آبزیان می شود.

وی که خواست نامش ذکر نشود افزود: توزیع نامناسب سوخت مورد نیاز و برخورد سلیقه‌ای مدیران با این موضوع سبب افزایش هزینه‌های تولید آبزیان می شود.

این پرورش دهنده میگو اضافه کرد: هم‌اکنون که فصل پرورش میگوست و یک تولید کننده میگو بین 40 تا 60 هزار لیتر سوخت (گازوییل) نیاز دارد به چه دلیلی نباید سوخت مورد نیاز پرورش دهندگان تامین شود.

رییس مدیره اتحادیه پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر نیز گفت: ازمجموع 240 شرکت فعال در زمینه پرورش میگو دراین استان مجموعه های 50 درصد این شرکت ها برق داراست و مابقی از سوخت فسیلی و دیزلی استفاده می کنند.

اسکندر گلستانی افزود: با وجود این که در بخش کشاورزی و صیادی از سوخت یارانه ای لیتری یکهزارو 500ریال استفاده می شود ولی در بخش پرورش میگو که صنعت بسیار مهم و تاثیر گذاری در مساله اشتغال است از سوخت یارانه ای برخوردار نیست.

وی اضافه کرد: امسال تاکنون برای آماده سازی استخرهای پرروش میگو شش هزار لیتر سوخت یارانه ای تامین شده ولی با تمام شدن این سهمیه نگران مابقی نیازمان هستیم.

گلستانی اضافه کرد: صنعتی که درهرمجموعه 30 هکتاری آن حداقل 15نفر اشتغال ایجاد می کند، باید مورد حمایت لازم قرار گیرد.

وی یادآورشد: تامین نشدن سوخت با نرخ یارانه ای و استفاده از سوخت آزاد قیمت تولید را بالا می برد و این امر فروش را سخت می کند بویژه که بیشترین فروش میگوی پرورشی باید به خارج از کشور صادر شود.

گلستانی اظهار داشت: هم اینک تنها سه سایت بندر ریگ، بویرات و دلوار برق دارند و سایت های بزرگی مثل حله از این زیرساخت که این مشکلات زیادی را برای تولید کنندگان به وجود آورده است.

وی درمورد بسته حمایتی میگو نیز گفت: براساس این مصوبه دولت متفرعات بدهی پرورش دهندگان میگو را بخشیده است و اصل وام به پنج سال تقسیط می شود و یک سال نیز برای پرداخت اقساط اصال تسهیلات تنقش در نظر گرفته است.

گلستانی افزود: اما دلیل این که هنوز این مصوبه اجرایی نشده است و درعمل مشکلی از مشکلات پرورش دهندگان در زمینه بدهی به بانک و تامین نقدینگی برای ورود به عرصه تولید در سال جاری حل نشده است.

وی گفت: پارسال درسطح یکهزار و 500هکتار پرورش میگو انجام که بیش از پنج هزار و 200 تن میگوی پرورش در این مجموعه ها تولید شد که این میزان 70 درصد کل تولید میگوی پرورشی کشوربود.

گلستانی افزود: پیش بینی می کنیم امسال تا سطح دو هزار هکتار ذخیره سازی لارو و پرورش میگو داشته باشیم که همی انک با مشکل تامین لارو ( بچه میگو) رو به رو هستیم.

وی اضافه کرد: با توجه به نقش صنعت پرورش میگو در اشتغال از مسوولان انتظار داریم که از این صنعت حمایت بیشتری داشته باشند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز درباره سوخت یارانه ای پرورش دهندگان میگو گفت: تاکنون شیلات هیچ سهمیه آزادی را اعلام نکرده و سعی داریم تا آخرین روز پرورش سوخت، یارانه ای را برای پرورش دهندگان تامین کنیم.

اردشیر یاراحمدی افزود: پرورش دهندگان دراین زمینه نگرانی نداشته باشند زیرا در نشستی که روز سه شنبه داشتیم مشکل برطرف شد و درهر فصل تولید 54هزار لیترسوخت گازوئیل که برای هر مجموعه لازم است را به صورت یارانه ای تامین می کنیم.

وی در باره تامین لارو میگو برای سایت های پرورشی نیز اظهارداشت: با توجه به این که پایش پیشگیری از بچه میگوی بیمار در دست اجراست روند تولید بچه میگو دراین استان کند شده است.

یاراحمدی افزود: برای کل دوره پرورش 600میلیون قطعه بچه میگو لازم داریم که تاکنون 300میلیون بچه میگو تولید شده و درحال هماهنگی و رایزنی برای تامین بچه میگو از استان های همجوار هستیم.

مدیرکل شیلات استان بوشهر یادآور شد: هم اینک بیش از یکهزار هکتار در سایت های پرورش میگو ذخیره سازی لارو صورت گرفته و با تامین بچه میگو از سایر استان ها پیش بینی می کنیم امسال دو هزار هکتار در این استان زیر پرروش میگو قرار گیرد و تولید بیش از هفت هزار تن را در برنامه داریم.

وی در مورد بسته حمایتی میگو نیز گفت: 90 درصد مشکل کار بسته حمایتی میگو درکشور حل شده و با ابلاغ این مصوبه توسط بانک ها اجرا می شود.

یاراحمدی اضافه کرد: ابلاغ بسته حمایتی میگو مشکل 80 درصد پرورش دهندگان میگو را که چهار تا پنج سال سابقه دارند حل می کند و زمینه ورود به بخش تولید برای آنان فراهم می شود.

وی یادآورشد: کل بدهی پرورش دهندگان میگودر استان بوشهر 600 میلیارد ریال است که با ابلاغ این مصوبه بخش زیادی از مشکل نقدینگی پرورش دهندگان حل خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید