Iranian Agriculture News Agency

بحران صنعت زنبورداری اروپا

کاهش ناگهانی جمعیت زنبور عسل در اروپا به میزان 30درصد، این صنعت را که به عنوان حلقه ارتباط گرده افشانی و افزایش محصول اهمیت بسیاری دارد، با بحران مواجه کرده است.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی یورونیوز روز چهارشنبه، نگرانی های اتحادیه اروپا از کاهش یکباره شمار کندوها و زنبورهای عسل را بسیار جدی توصیف کرد.

به گفته محققان محیط زیست و پرورش دهندگان زنبور عسل، اولین عامل مهم نوعی انگل ضد زنبور مقاوم است که کندوداران را در برابر ضرر روزافزون قرار داده است.

مشکلات زیست محیطی، محدود شدن منابع تغذیه ای زنبورهای عسل، تغییرات شدید آب و هوایی مانند سردبودن بیش از انتظار فصل بهار در اروپا از دیگر دلایل بروز این وضعیت اعلام شده است.

نگرانی در این مورد به پارلمان اروپا نیز کشیده شده، زیرا دو سوم تولید مواد غذایی پایه ای به فعالیت مطلوب زنبورها به عنوان عامل اصلی گرده افشانی وابسته است.

پارلمان اروپا خواستار ارائه اطلاعات دقیق تری درمورد کندوهای زنبور عسل و روند تغییرات در این زمینه شده تا توسط کارشناسان بررسی تا راه های مقابله اتخاذ شود.

از سوی دیگر، زنبورداران معتقدند واردات ارزان در این حوزه از چین بر کار پرورش دهندگان زنبور عسل تاثیر منفی گذاشته، زیرا حدود 50 درصد عسل مصرفی این قاره چینی است.

پرورش دهندگان زنبور عسل معتقدند که واردات نه تنها بر بازار کار در این بخش، تولید عسل و فرآورده های جانبی تاثیر نامطلوب می گذارد بلکه بر دیگر بخش های کشاورزی و باغداری وابسته به گرده افشانی توسط زنبورها نیز تاثیر منفی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید