Iranian Agriculture News Agency

سرانجام «جنس چینی» در بازار گردشگری ایران



دنیای اقتصاد: معاون گردشگری تهران از تعطیلی تعدادی از واحدهای اقامتی غیرمجاز چینی‌ها در پایتخت خبر داد. پیش از این «دنیای اقتصاد» گزارش داده بود که حضور راهنمایان، اقامتگاه‌ها و رستوران‌ها و همچنین تورگردانان چینی، امنیت شغلی فعالان گردشگری ایرانی را که در این بخش فعالیت می‌کنند، به خطر انداخته است. اخبار حاکی از فعالیت‌های منسجم چینی‌‌ها در بازار گردشگری ایران است؛ چینی‌هایی که برای ادامه تحصیل در رشته‌های ادبیات، علوم دینی و قرآنی به ایران آمده و در حالی‌که به صورت قانونی اجازه فعالیت اقتصادی در کشور را ندارند، با ورود به صنعت گردشگری ایران، از طریق ارائه خدمات مقتضی به گردشگران هموطن‌شان کسب درآمد می‌کنند. آذرماه بود که معاون گردشگری استان تهران از ارجاع پرونده خانه‌ها و اقامتگاه‌های غیرمجاز چینی‌ها به کمیسیون ارتقای گردشگران خارجی برای تصمیم‌گیری نهایی و فوری خبر داده و اعلام کرده بود: «پرونده اقامتگاه‌های غیرقانونی تا به حال در سه جلسه کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی و مقاصد گردشگری استان تهران، بررسی و اطلاعات تمام این اماکن شناسایی و به صورت مستدل و مستند جمع‌آوری شده است.»


حالا علی رفیعی به سایت «سفر» گفته است: «بعد از انتشار اخبار فعالیت مراکز غیرمجاز چینی در تهران، تعدادی از مالکان این مراکز برای تعطیلی مرکز اقامتی خود به ما مراجعه و اقدام به تعطیلی مرکز خود کردند.» به گفته وی، 3 نفر به طور مستقیم به معاونت گردشگری استان تهران مراجعه کرده‌اند و دو نفر نیز وقت گرفته‌اند تا به بررسی این موضوع پرداخته شود. در همین حال، 3 یا 4 شرکت نیز که در این حوزه فعالیت می کردند به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی مراکز این‌چنینی کرده‌اند. رفیعی در ادامه به راهنمایان گردشگری غیرمجاز چینی اشاره و اظهار کرده است: «درخصوص دانشجویان چینی که به‌عنوان راهنمای بدون کارت و غیر مجاز فعالیت می‌کردند نیز جلسه‌ای با مسوول امور دانشجویان خارجی در وزارت علوم برگزار کردیم و مسوولان امر کمال مساعدت و همکاری را با ما داشتند و برای همکاری در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آماده‌اند.»

البته به گفته معاون گردشگری تهران، ممکن است برخی از مراکز اقامتی غیرمجاز چینی در این حوزه فعال باشند، اما قطعا در آینده خیلی نزدیک تعیین تکلیف خواهند شد. او درباره شناسایی واحدهای غیر مجاز نیز گفته است: «تمام مراکز شناسایی شده‌اند و آمار آنها موجود است؛ اما به دلیل محرمانه بودن نمی‌توانم تعداد آنها را عنوان کنم.» رفیعی خاطرنشان کرده است: «از آنجاکه با اتباع خارجی روبه رو هستیم، قطعا باید با طمانینه تصمیم‌گیری کنیم. از این رو درحال حاضر هیچ‌گونه اقدامی برای جلوگیری از این کار نکرده‌ایم تا بتوانیم تصمیمات لازم را با دستگاه‌های ذی‌ربط داشته باشیم.» این مقام مسوول در پایان تاکید کرده است: «کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی نیز به‌زودی نظر خود را اعلام خواهد کرد؛ هرچند زمان دقیق آن را نمی‌توان عنوان کرد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید