Iranian Agriculture News Agency

کارنامه اقتصادی کابینه روحانی در آستانه هفته دولت/صرفه‌جویی ١١‌میلیارد مترمکعب آب در برداشت آب‌های زیرزمینی

اصلاحات ریشه‌ای اقتصاد در دولت یازدهم

شهروند| با آغاز هفته دولت از دوم شهریورماه به نظر می‌رسد دولتمردان این‌بار دست پرتر از همیشه پشت تریبون قرار گرفته‌اند. گشایش سیاسی برجام امیدهای اقتصادی را افزایش داده و نرخ تورم که برای نخستین‌بار در دولت یازدهم تک‌رقمی شده، همچنان سیر کاهشی خود را دنبال می‌کند و به ٧/٨‌درصد در مردادماه رسیده است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت خبر می‌دهد در ٦ ماه گذشته ٥/١میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران انجام شده است و البته عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی نیز با اشاره به رشد ٢٥‌درصدی معاملات ملکی می‌گوید، بازار مسکن درحال خروج از رکود است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که بخش کشاورزی هم با رشد ٥,٤‌درصدی در ‌سال ٩٤ رکورد زده و ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی گزارش می‌دهد رشد ٤.٤‌درصدی اقتصاد کشور در سه‌ماه اول‌ سال ٩٥ تکرار شده است. از این میان خبرهای رسیده از وزارت نیرو نیز حاکی از آن است که بحران خشکسالی در دست کنترل است و دولت یازدهم صرفه‌جویی ١١‌میلیارد مترمکعب آب در برداشت آبهای زیرزمینی داشته است. با این حال محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است؛ دولت یازدهم به دنبال بازی‌های سیاسی نیست و به سیاست‌گذاری‌های خود نگاه اقتصادی دارد. واعظی برای این ادعای خود مصداق آورده و می‌گوید، اگر دولت به دنبال بازی‌های سیاسی بود، سیاست‌های زودبازده اقتصادی درپیش می‌گرفت اما کابینه یازدهم برای ماندگاری آثار اقدامات اقتصادی خود دست به اصلاح زیرساخت‌ها زده که نتیجه
بلندمدت دارد.
دولت یازدهم درجهت اقتصاد مقاومتی حرکت کرد
ظهر دیروز جلسه اقتصاد مقاومتی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری برگزارشد. او دراین جلسه به جزییات رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف کشور پرداخت و اعلام کرد: بررسی اقدامات انجام‌شده، نشان می‌دهد عملکرد دستگاه‌های اجرایی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی بوده است.
او با اشاره به روند افزایش رشد بخش کشاورزی به میزان ٥,٤‌درصد در‌ سال ٩٤ گفت: تراز تجاری بخش کشاورزی نیز از افزایش خوبی نسبت به سال‌های گذشته برخوردار است و میزان خرید تضمینی گندم از ٤. ٨‌میلیون تن در‌سال ٩٢ هم‌اکنون به ١١.١‌میلیون تن رسیده است و واردات گندم نیز که در‌سال ٩٢ بالغ بر ٤. ٨‌میلیون تن بود، هم‌اکنون با وجود عدم نیاز به واردات، به ٨٠٠‌هزار تن کاهش یافته است.
در بخش مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گزارشی از میزان پیشرفت پروژه‌های مرتبط با این دستگاه اجرایی ارایه و اعلام شد که برنامه تعیین تکلیف ٧٥٠٠واحد تولیدی مشکل‌دار از روند و پیشرفت خوبی برخوردار است، به‌گونه‌ای که ٤٤‌هزارو١٤٩ واحد در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت‌نام کرده‌اند و ١٥‌هزارو٩٣٩ واحد به بانک‌ها معرفی و تاکنون ١٠٨١واحد مشکل‌دار نیز تسهیلات دریافت کرده‌اند.
علاوه براین درجلسه مدیران عامل بانک‌ها با معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام شد، در ‌سال‌جاری ٨‌هزارو٨٠٠ واحد کوچک و متوسط از بانک‌های عامل، تسهیلات دریافت کرده‌اند.
وزیر راه‌وشهرسازی نیز درگزارش مربوط به این وزارتخانه اعلام کرد که به تدریج شاهد خروج بخش مسکن از رکود هستیم و این وزارتخانه با جدیت، بهسازی حاشیه کلانشهرها و بافت‌های فرسوده و تکمیل و بهره‌برداری از بزرگراه‌ها را در دستورکار خود دارد. عباس آخوندی افزود: میزان معاملات بخش مسکن درکشور، ٢٥‌درصد نسبت به ‌سال گذشته رشد داشته و میزان تسهیلات‌دهی بانک مسکن برای بخش‌های فرسوده تا ٨٠‌درصد افزایش
یافته است.
درگزارش مربوط به عملکرد وزارت نفت، بیژن زنگنه گزارشی از پیگیری‌های این وزارتخانه برای راه‌اندازی ١٢ مجتمع پتروشیمی با سرمایه‌گذاری غیردولتی ارایه کرد و افزود: این طرح‌ها از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است و تا دهه فجر به بهره‌برداری خواهند رسید.
تداوم کاهش نرخ تورم در مردادماه
البته محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری درمراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز آمار ایران نیز از ادامه روند کاهشی نرخ تورم در مردادماه خبر داد و نرخ تورم سالیانه مرداد را ٧/٨‌درصد اعلام کرد که نسبت به نرخ تورم سالیانه تیرماه که ٩‌درصد بوده، کاهش داشته است.
او همچنین با اشاره به کاهش ٣٠ تا ٥٠‌درصدی حقوق شاغلان پس از بازنشستگی نیز اشاره کرد و گفت: رفع معضل نابرابری موجود درپرداخت حقوق و دستمزد شاغلان و بازنشستگان از سیاست دولت یازدهم است و این موضوع در لایحه برنامه پنج‌ساله ششم توسعه نیز دیده شده است تا در مدت پنج‌سال آینده نابرابری‌ها به‌طور عادلانه برطرف شود.
پیش از این جمعی از کارمندان دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری که مشترک صندوق تأمین‌اجتماعی هستند، در نامه‌ای از معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست کردند موضوع «کسر حق بیمه از فوق‌العاده اضافه کار» دوباره بررسی و جلوی کاهش ٣٠ تا ٥٠‌درصدی حقوق دوران بازنشستگی آنان گرفته شود. نوبخت نیز در پاسخ به این درخواست کارمندان دولت به معاون حقوقی و امور مجلس این سازمان دستور بررسی با نظر مساعد صادر کرده است.
افزایش سرمایه‌گذاری خارجی علامت مثبت اقتصاد این موضوع درحالی رخ می‌دهد که دوتن از وزرای اقتصادی یعنی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدرضا نعمت‌زاده وزیرصنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران اعلام کردند؛ افزایش تمایل خارجی‌ها به سرمایه‌گذاری در ایران نشانه مثبتی برای اقتصاد ایران در سال‌های پیش‌روست. واعظی که به اصفهان سفر کرده، دراین‌باره اعلام کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی به‌طور گسترده آغاز شده و افزایش خواهد یافت.
او با تأکید به توسعه زیرساخت‌های اقتصادی در دولت یازدهم تأکید کرد: دولت یازدهم به دنبال بازی‌های سیاسی نیست و این مسأله را می‌شود از آن‌جا فهمید که دولت به جای انجام اقدامات زودبازده اقتصادی، به دنبال توسعه زیرساخت‌های اقتصادی بوده است و نتایج اقدامات ریشه‌ای دولت یازدهم در بلندمدت به اقتصاد ایران اثبات می‌شود.
برجام ٥/١‌میلیارد دلار سرمایه خارجی نصیب‌مان کرد
البته وزیرصنعت هم درجلسه‌ای جداگانه با خبرنگاران به جزییات بیشتری درباره سرمایه‌گذاری‌های خارجی پرداخت. او می‌گوید که در ٦ماهه اخیر ٥/١‌میلیارد دلار در بخش صنعت سرمایه‌گذاری شده، درحالی‌ که در سه‌سال اخیر ٦/٣‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی توسط هیأت عالی سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده است.
این عضو کابینه یازدهم گفت که گاهی در برخی از رسانه‌ها گفته می‌شود چند ماه از امضاها گذشته اما هنوز همکاری به مرحله اجرا نرسیده که باید بگویم ما ١٠‌سال است که قطع ارتباط داشتیم؛ این در حالی است که مقررات و قواعد بین‌المللی و سیستم بانکی تغییر کرده است. به همین منظور باید خود را با این مقررات هماهنگ کنیم که این موضوع زمانبر است.
نعمت‌زاده با اعلام این‌که اجرای توافقات زمانبر است و باید مشکلات بانکی را برطرف کنیم، گفت: ممکن است شرکت‌ها در اجرای توافقات با یکدیگر اختلاف نظر داشته و حتی به دادگاه بروند اما این امر ربطی به برجام ندارد.
تولید پراید و پژو متوقف نمی‌شود
اما در حالی بسیاری گمان می‌کردند که با برداشته شدن تحریم‌ها و آغاز همکاری‌های مشترک بین ایران و شرکت‌های خودروسازی جهان پرونده تولید خودروهایی همچون پژو و پراید در ایران بسته می‌شود که به گفته نعمت‌زاده تولید این خودروها همچنان ادامه دارد. او می‌گوید که ١٠‌سال پیش تصمیم داخلی گرفته شده بود که هر ١٠‌سال خودروهای تولید شده از رده خارج شوند و خودروی دیگر با مشخصات جدید جایگزین آن شود اما به خاطر قطع روابط در زمان تحریم‌ها این کار انجام نشد و تولید این محصول‌ها همچنان ادامه داشته و هیچ آیین‌نامه قانونی برای الزام و جلوگیری از ادامه تولید این محصولات وجود ندارد.
با ٤ شرکت خودروسازی قرارداد می‌بندیم
اما اظهارات خودرویی وزیر صنعت به همین‌جا ختم نشد و وی از انعقاد قرارداد با ٤ شرکت خودروساز خارجی تا پایان‌ سال خبر داد. او با بیان این‌که یک قرارداد توسط ایران‌خودرو با شرکت فرانسوی منعقد شده است، ادامه داد: همچنین یک قرارداد اولیه توسط سایپا با یک شرکت دیگر از فرانسه بسته شده است و با دو شرکت آلمانی برای همکاری و تولید مشترک خودروهای سبک و تجاری مذاکره شده است و با یک شرکت اروپایی و یک شرکت کره‌ای در حال مذاکره هستیم.
تحریم فرش‌ به آمریکای‌شمالی برطرف شد
وزیر صنعت همچنین از آغاز پرداخت وام ١٠‌میلیون تومانی به خریداران فرش دستباف خبر داد و گفت: این وام با سود ٤‌درصدی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
به گفته این عضو کابینه یازدهم برای رونق بازار فرش در داخل براساس توافقنامه‌ای که با صندوق کارآفرینی امید به امضا رسیده، خریداران فرش دستباف می‌توانند از این صندوق به میزان ۱۰‌میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۴‌درصد و بازپرداخت ۳ساله دریافت کنند که از دیروز پرداخت این تسهیلات در نمایشگاه آغاز شده است.
تکرار رشد ٤/٤درصد در ٣ ماه ‌سال ٩٥
ازسوی دیگر ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی که به گرگان سفر کرده بود، درباره جزییات پرداخت تسهیلات به صنایع و اشتغال کشور اعلام کرد: در گذشته سیاست‌هایی مبنی بر توجه به صنایع بزرگ وجود داشت، اما در ‌سال‌جاری و با توجه به تأکیدهای رهبر معظم انقلاب، دولت توجه به صنایع کوچک و متوسط را در اولویت قرار داده است.
وی با تأکید بر اهمیت توجه به صنایع کوچک و متوسط اظهار کرد: اگر چه صنایع بزرگ نقش قابل توجهی در اقتصاد کشور دارند، اما صنایع کوچک و متوسط می‌توانند موجب رونق تولید و افزایش اشتغال شوند.
رئیس ‌کل بانک مرکزی یادآور شد: سیاست‌های ابلاغی جدید با بررسی تمام اقدامات گذشته صورت گرفته و ضمن رفع مشکلات پیشین، تلاش شده است تسهیلات بانکی به واحدهایی اعطا شود که بتوانند خود را از حالت رکود خارج کنند.
رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به میزان رشد اقتصادی صورت گرفته در کشور اشاره کرد و افزود: براساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، طی سه ماه اول ‌سال ٩٥ شاهد رشد مثبت ٤/٤‌درصدی بوده‌ایم و به‌طور یقین این رشد در سه فصل دیگر امسال نیز تکرار خواهد شد.
صرفه‌جویی ١١‌میلیارد مترمکعب آب در برداشت آب‌های زیرزمینی
یکی دیگر از برنامه‌هایی که در هفته دولت به آن پرداخته شد و البته تأکید زیادی روی آن وجود دارد، احیای منابع آب‌های زیرزمینی است. در همین راستا محمد حاج رسولیها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز گزارش فعالیت‌های این سازمان را ارایه کرد. به گفته وی طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی با توجه به مصوبه شورایعالی آب به اقدامات مشترک وزارتخانه‌های کشور نیاز دارد که با همراهی وزارت نیرو باید درخصوص مدیریت مصرف آب پیاده شود. وی افزود: براساس این طرح، ‌سال گذشته ٤٧٥‌میلیون مترمکعب و در چهار ‌سال آینده ١١‌میلیارد مترمکعب و پس از ٢٠‌سال ١١٠‌میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل خواهد شد. پیش از دولت یازدهم، متوسط سالیانه انسداد چاه‌های غیرمجاز برای اجرایی شدن این طرح، ٢‌هزار و ٢٨٣ حلقه بود اما در دولت یازدهم ٥‌ هزار و ٨٥٣ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و مسلوب‌المنفعه شد. وی خاطرنشان ساخت: متوسط سالیانه نصب کنتور روی چاه‌ها پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ٢‌هزار و ١٠٥ دستگاه بود اما در طول سه‌سال عملکرد دولت یازدهم، این رقم به ١٣‌هزار و ٩١٨ دستگاه افزایش یافته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید