Iranian Agriculture News Agency

عبور از تنش آبی با مدیریت فشارآب/برنامه‌ای برای جیره‌بندی نداریم



ایرنا| فرهام کرکانی مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب (آبفای) کشور گفت: این شرکت با وجود مواجهه با شرایط تنش آبی در بسیاری ازنقاط کشور، هیچ برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب ندارد. براساس پیش‌بینی‌ها، امسال ٣٠١ شهر کشور تنش آبی داشتند و با شرایط سر به سر تولید و مصرف آب در پیک (اوج مصرف) مواجه هستند. به گفته این مقام مسئول، امسال در برخی شهرهای کشور شاهد رشد ١,٥ تا دو درجه‌ای دمای هوا بودیم که براساس برآوردها، هریک درجه افزایش دما مصرف آب را بین سه تا چهار‌درصد افزایش می‌دهد.
کرکانی تصریح کرد: درچنین شرایطی که با افزایش مصرف نسبت به تولید آب مواجه هستیم، هیچ‌گاه آب موجود در شبکه‌ها را قطع نمی‌کنیم، زیرا قطع و وصل مکرر منجر به افت یا افزایش فشار شبکه‌ها خواهد شد و شکستگی لوله‌ها را به دنبال دارد. مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور ادامه داد: این مسأله همچنین به دلیل بار روانی که ایجاد می‌کند، منجر به افزایش استفاده و برداشت آب توسط مردم به منظور رفع نیازهای روزانه خواهد شد. وی با تأکید بر این‌که امسال هیچ برنامه جیره‌بندی آب در شهرهای کشور اعمال نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مدیریت فشار راهکار اساسی برای عبور از شرایط تنش آبی است و همه تلاش شرکت آبفای کشور این است که حداقل نیاز آبی مردم تأمین شود.
به گفته کرکانی شهرهای اصفهان، شیراز، بوشهر، کرمان، مشهد و بندرعباس، مراکز استانی هستند که تابستان امسال مشکلات تنش آبی را تجربه خواهند کرد، اما با طرح‌های کوتاه، میان و بلندمدت، تأمین آب این شهرها پیش‌بینی شده است. وی بیان داشت: با توجه به رشد بازار آب کشور، درصورتی که منابع موجود دچار افت آبدهی نشوند، باید همه‌ساله نزدیک به پنج مترمکعب در ثانیه به ظرفیت تولید آب کشور اضافه شود، درحالی‌ که با چنین شرایطی مواجه نیستیم.
این مسئول شرکت مهندسی آبفای کشور یادآور شد: فعالیت‌های این شرکت حول چهارمحور اصلی مدیریت تقاضا و مصرف آب، افزایش تولید آب، بهبود کیفیت آب و فرهنگ‌سازی متمرکز شده است تا درمجموع آب کمتری درکشور مصرف شود. وی تأکید کرد: مسأله مدیریت تقاضا و مصرف آب با راهکارهایی همچون کاهش برداشت‌های غیرمجاز، مدیریت فشار آب، بازسازی و اصلاح شبکه‌ها و کاهش هدررفت آب و استفاده نکردن از آب باکیفیت برای آبیاری فضای سبز دنبال می‌شود.
کرکانی، حفر چاه، تجهیز چاه‌ها، کف‌شکنی و افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها را از راهکارهای اجرایی برای افزایش ظرفیت تولید آب عنوان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید