Iranian Agriculture News Agency

سایه کم آبی در 400 روستای استان بوشهر/ مهاجرت از روستاها به دلیل کم آبی

بسیاری از روستاهای استان بوشهر مدت هاست در عطش بحران کم آبی آزاردهنده به سر می برند و این معضل در شرایطی گریبان برخی روستانشینان این خطه از کشور را گرفته که از این استان به عنوان منطقه ای ساحلی و در مجاورت دریا یاد می شود.

سایه کم آبی در 400 روستای استان بوشهر/ مهاجرت از روستاها به دلیل کم آبی


بسیاری از روستاهای استان بوشهر مدت هاست در عطش بحران کم آبی آزار دهنده به سر می برند و این معضل در شرایطی گریبان برخی روستانشینان این خطه از کشور را گرفته که از این استان به عنوان منطقه ای ساحلی و در مجاورت دریا یاد می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بحران کم آبی موضوعی جدید و نوظهور محسوب نمی شود و در طول سالیان اخیر به کرات بر لزوم توجه به این نارسایی تاکید شده است،چالشی نگران کننده که بسیاری از نقاط کشور،کم و بیش با آن دست و پنجه نرم می کنند،گرمای سوزان تابستان امسال نیز مزید بر علت شده تا مصرف آب به نحو قابل توجهی تشدید شود.

البته در پاییز،زمستان و بهار سال جاری در بسیاری از شهرهای ایران شاهد بارش های نسبتا مطلوبی(حداقل در مقایسه با سنوات گذشته)بودیم که شاید در صورت عدم بارش نزولات آسمانی در طی ماه های گذشته وضعیت به مراتب سخت تر از شرایط کنونی بود.

اگرچه بارش های ماه های گذشته،آنچنان که باید تامین کننده آب مورد نیاز سفره های زیرزمینی نبود زیرا به عقیده کارشناسان،عمده منابع آبی زیرزمینی آب از محل بارش برف تامین می شود،اما به هر ترتیب قطرات باران نیز به نوبه خود نعمت و موهبتی ارزنده محسوب می شوند که بسیاری از سدها را سیراب کرد.

با همه این اوصاف،در حال حاضر شهرها و مناطق بسیاری از کشور با معضل کم آبی مواجه هستند اما نکته تامل برانگیز به بحران کم آبی در برخی از مناطق ساحلی معطوف می شود،بر خلاف تصور عمومی لزوما همجواری با دریا ملاک و معیاری برای تامین آب و وفور آن محسوب نمی شود،زیرا اساسا تامین و توزیع آب شرب مستلزم طی طریقِ روند و پروسه خاص به خود است.

استان بوشهر از مصادیق بارز و برجسته این پدیده آزار دهنده به شمار می رود.

روستاهای هلیله، جزیره شیف، نوارساحلی تنگستان، دیر و کنگان، بندرگاه و ...از نمونه مناطق و محدوده هایی به شمار می روند که با عطش و کم آبی جدی مواجه هستند.

بر اساس اخبار و گزارشات واصله، آب روستاهای مورد اشاره در حال حاضر از طریق تانکر تامین می شود و این وضعیت شرایط زندگی را برای ساکنان این مناطق، با آن گرمای وحشتناک و غیر قابل تحمل مختص آن مناطق دشوار ساخته است.

*سایه کم آبی در 400 روستای استان بوشهر

بیش از 90 درصد منابع آبی استان مذکور در خارج از بوشهر قرار دارد و این وضعیت،مدیریت تامین و توزیع آب را در این خطه از کشور با مشکلات و پیچیدگی های بسیاری همراه ساخته است.

به واقع بخشی از آب این استان از طریق خط کازرون و بخش دیگر آن نیز از محل خط کوثر تامین می شود و قریب به 20 درصد از آب مورد نیاز این منطقه نیز با استخراج آب از چاه ها توزیع و فراهم می شود.

در این میان،مشکل اصلی به چشمه ساسان کازرون باز می گردد که تامین و انتقال آب از آن با کاهش 40 درصدی همراه شده و این میزان کاهش،400 روستای استان را به چالش کشیده است.

*مهاجرت از روستاها به دلیل کم آبی

به عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران،یکی از دلایل اصلی ماندگاری جمعیت در روستاها معطوف به تامین آب مورد نیاز این مناطق می شود،مولفه ای حائز اهمیت که در کمبود یا فقدان آن،مهاجرت از مناطق روستایی به نحو قابل توجهی تشدید می شود.

به واقع یکی از تبعات و عوارض اجتماعی کم آبی،مهاجرت است که این امر در برخی مناطق روستایی بوشهر به وضوح قابل مشاهده است.

روح ا...طاهریان،مدیر آبفای روستایی بوشهر با اشاره به معضل 4 ماهه کم آبی در روستاهای این خطه از کشور می گوید:در صورت عدم مدیریت مصرف آب در این محدوده،تنش آبی با شدت هر چه بیشتری ظهور و بروز پیدا می کند.

*خط قرمز کم آبی در حال ورود به مناطق شهری بوشهر است

سید محمد حسن باستانی،معاون عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به تامین آب این منطقه از کازرون و کهگیلویه و بویر احمد عنوان می کند:عامل اصلی بروز معضل کم آبی در این خطه نیز به همین امر(تامین آب مورد نیاز خارج از حوزه استحفاظی بوشهر)معطوف می شود.

به واقع خشکسالی منطقه کازرون،بوشهر را نیز تحت تاثیر قرار داده و حالا این معضل طبیعی با تبعات اجتماعی خاص به خود همراه شده که اصلی ترین آن به خروج جامعه روستایی از چنین مناطقی باز می گردد.

اگرچه بر اساس اظهارات مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر طرح ها و پروژه های بسیاری همچون دهنو و زردکی در حال احداث و عملیاتی شدن است،اما نباید از نظر دور داشته بازگرداندن جمعیت مهاجر از روستاها به مناطق دیگر امری بسیار دشوار است و باید با چاره اندیشی و اتخاذ تدابیر موثر به هر طریق ممکن نیاز فعلی مرتفع شود،در غیر اینصورت تبعات اجتماعی معضل کم آبی در این استان که حالا در حال تسری به مناطق شهری نیز می باشد به سختی قابل ترمیم و جبران خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید