Iranian Agriculture News Agency

ماهی تیلاپیا زیستگاه تالاب شادگان را به‌ خطر انداخته است


فارس| مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی سازمان محیط‌زیست با اشاره به تهدید گونه‌های غیربومی برای زیستگاه‌های طبیعی کشور گفت: ماهی تیلاپیا یکی از این گونه‌های غیربومی است که هم‌اکنون تالاب شادگان را به خطر انداخته است.
اصغر مبارکی ادامه داد: هرگونه غیربومی که وارد محیط‌زیست کشور می‌شود، تهدیداتی را به دنبال دارد، هم‌اکنون لیست بلندبالایی از گونه‌های غیربومی داریم که متاسفانه وارد زیستگاه‌های ما شده‌اند، مانند لاک‌پشت گوشت قرمز یا ماهی قرمز، نه این‌که این‌گونه‌ها حتما از خارج وارد شده باشند، گونه‌هایی هم در داخل وجود داشتند اما در زیستگاه‌هایی که تاکنون نبوده‌اند، رهاسازی شده‌اند، مانند دریاچه نئور که یک زیستگاه خیلی خاص بود که ماهی قرمز و اردک‌ماهی در آن‌جا وجود نداشت اما الان با ورود این‌گونه‌ها کل زیستگاه به هم می‌ریزد.
او گفت: قرقاول تخم سفیدگونه دیگری است که به تازگی معرفی شده که روی زیستگاه‌های قرقاول بومی خودمان تأثیر گذاشته است. درمجموع این عامل‌های غیربومی به‌عنوان یک عامل تهدید‌کننده تنوع زیستی مطرح می‌شود، اینها به‌عنوان یک گونه غیربومی می‌آیند و پتانسیل مهاجم شدن و حذف گونه‌های بومی را دارند و منجر به اختلال در اکوسیستم می‌‌شوند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید