Iranian Agriculture News Agency

انتشار گاز گلخانه ای در ایران در دهه گذشته 3درصد رشد کرد

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: در 10 سال گذشته به طور میانگین انتشار گازهای گلخانه ای در ایران سه درصد افزایش داشته است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «داود پرهیزکار» در آیین گشایش هفدهمین کنفرانس ژئوفیزیک ایران، افزود: این میزان انتشار با افزایش سرانه تولید ناخالص ملی ارتباط مستقیم ندارد؛ به گونه‌ای که در برخی سال‌ها با ثابت ماندن یا کاهشGDP همچنان افزایش داشته و این به معنی اتلاف بالای انرژی در فرآیند توسعه کشور است.
رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: میانگین دمای سالیانه کشور از سال 1347 تا 1393 با آهنگ سه درجه سلسیوس در هر دهه افزایش یافته است.
پرهیزکار از کاهش بارش سالیانه کشور در همین بازه زمانی با آهنگ 1/2 میلیمتر در سال خبر داد و افزود: تبخیر و تعرق سالیانه کشور نیز با آهنگ 10 میلیمتر در سال افزایش یافته است.
رئیس سازمان هواشناسی کشور گرمایش جهانی را مهم‌ترین عامل تغییر اقلیم اعلام کرد و گفت: برای کنترل بهتر بلایای طبیعی باید به سوی مدیریت چندجانبه حرکت کنیم.
پرهیزکار بر لزوم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، حذف سوخت‌های فسیلی، حرکت به سوی اقتصاد بدون نفت و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر را تاکید کرد.
وی گفت: تغییر اقلیم را باید پذیرفت و آن را به صورت رسمی و پیوسته ارزیابی کرد.
به گزارش ایرنا، آمار بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای دنیا در ٢٠١٥ ‌نشان می‌دهد افزون بر کشورهای توسعه‌ یافته، 10 کشور در حال توسعه اندونزی، ‌برزیل، ‌ایران، ‌هند و کره‌جنوبی در این فهرست قرار گرفته‌اند.
چین با بیش از ٢٨درصد سهم، بزرگ‌ترین آلوده‌کننده هوا با گاز دی اکسید کربن است. آمریکا در مقام دوم با سهمی نزدیک به ١٦ درصد قرار دارد.
ایران در نشست تغییر اقلیم پاریس که آذرماه پارسال برگزار شد، تعهد کرد داوطلبانه انتشار گازهای گلخانه ای را به میزان چهار تا 12 درصد کاهش دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید