Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

آغاز رصد ماهواره‌ای سطح زیر کشت گندم و جو در 40 دشت کشور/ الگوی کشت با داشبورد اطلاعات مدیریتی، عملیاتی شد

طی تفاهم‌نامه همکاری بین وزارتخانه جهاد کشاورزی و سازمان فضایی ایران، با استفاده از تکنیک‌های سنجش از راه دور، تعیین سطح زیر کشت گندم و جو به‌صورت ماهواره‌ای در دستور کار قرار گرفت و از پنج سامانه خدمات الکترونیکی و کاربردی وزارت جهاد کشاورزی طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ارتباطات رونمایی شد.

آغاز رصد ماهواره‌ای سطح زیر کشت گندم و جو در 40 دشت کشور/ الگوی کشت با داشبورد اطلاعات مدیریتی، عملیاتی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی امروز در جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان فضایی ایران با اشاره به 16 میلیون هکتار سطح زیر کشت و چهار میلیون بهره‌بردار و 100 میلیون تن محصولات کشاورزی، امنیت در تولید محصولات کشاورزی را یکی از مهم‌ترین اقدامات ممکن در حوزه کشاورزی دانست.

عبدالمهدی بخشنده گفت: با انعقاد قرارداد همکاری با سازمان فضایی کشور و استفاده از تکنیک‌های سنجش از راه دور و استفاده از روش‌های ماهواره‌ای، به‌روزرسانی در اطلاعات داده‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این، از طریق فائو و برخی شرکت‌های خارجی طی 10 سال گذشته در دستور کار قرار گرفته بود، اما اکنون با انعقاد قرارداد با سازمان فضایی کشور، تلاش می‌شود تا تعیین سطح زیر کشت و میزان تولید در یک پهنه آماری شفاف مورد رصد قرار گیرد تا برنامه‌ریزی صحیحی را به‌دنبال داشته باشد.

بخشنده با اشاره به تکالیف قانون فضای کسب و کار افزود: هرچند 9.5 تا 10 درصد تولید ناخالص ملی متعلق به بخش کشاورزی است و 32.5 درصد معادل یک‌سوم جمعیت شاغل در این حوزه فعالیت می‌کند، ضرورت دارد تا بخش کشاورزی از برنامه‌ریزی مدون و دقیق‌تری برخوردار باشد.

سنجش سطح زیر کشت گندم و جو با استفاده از تکنیک‌های ماهواره‌ای

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تعیین سطح زیر کشت و پراکنش دو محصول استراتژیک گندم و جو در راستای اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تعیین سطح زیر کشت و پراکنش آن در سه استان خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان در دستور کار قرار گرفته است.

بخشنده یادآور شد: استخراج منحنی رشد 10 محصول زراعی و چهار محصول باغی همچنین در چهار دشت کشور در دستور کار قرار دارد.

در ادامه این جلسه همچنین طی تفاهم‌نامه‌ای، از سامانه خدمات الکترونیک کاربردی وزارت جهاد کشاورزی رونمایی شد.

وی از شروع به کار پنج سامانه و یک درگاه الکترونیکی طی همکاری‌های گسترده وزارت جهاد کشاورزی با وزارت ارتباطات در چارچوب دولت الکترونیک خبر داد.

سامانه مدیریت ذخایر راهبردی

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: سامانه مدیریت ذخایر راهبردی در راستای اجرای ماده 11 آیین‌نامه تأمین ذخیره‌سازی برداشت و عملیات گردش ذخایر راهبردی کشور، مصوب هیأت وزیران و وزارت جهاد کشاورزی با هدف رصد نحوه تأمین تا توزیع محصولات استراتژیک آغاز به کار خواهد کرد.

بخشنده اظهار داشت: رصد زنجیره تولید تا توزیع محصولات استراتژیک کشاورزی، مدیریت ذخایر کالاها، مدیریت تولید و تجارت کالا، تصمیم‌گیری به‌موقع جهت تنظیم بازار و انبارش و آهنگ حمل محصولات در کل کشور از مهم‌ترین اهداف این سامانه تعریف شده است.

وی همچنین گفت: برای 10 محصول کشور باید طی شش ماه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد که مهم‌ترین آنها گندم، شکر، روغن و برنج است که با این سامانه، رصد دقیق میزان ذخایر و نوع انبارها مورد رصد دائمی مدیران قرار خواهد گرفت.

سامانه قیمت محصولات کشاورزی

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در راستای اجرای آیین‌نامه‌های هیأت وزیران پیرامون قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی با توجه به تنوع محصولات و نقش آنها در سبد خانوار، رصد قیمت از تولید تا مصرف دارای اهمیت ویژه‌ای است.

بخشنده خاطرنشان کرد: به‌منظور کنترل نوسانات قیمت و برنامه‌ریزی لازم در زمینه تولید محصولات بخش کشاورزی و ارائه خدمات هرچه بهتر، سامانه قیمت محصولات طراحی و پیاده‌سازی شد.

وی ادامه داد: نظارت و مانیتورینگ قیمت محصولات به‌منظور تنظیم بازار، جمع‌آوری قیمت محصولات زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان از سطح شهرستان، همچنین تهیه گزارش‌های تهدیدی و مقایسه‌ای به تفکیک محصول در بازه‌های زمانی مورد نیاز و یکپارچه‌سازی اطلاعات قیمت در وزارت جهاد کشاورزی از اهداف این سامانه است.


بخشنده تصریح کرد: قابلیت‌های این سامانه امکان ثبت اطلاعات قیمت از سطح شهرستان و تأیید در استان و وزارتخانه و ایجاد کارتابل اختصاصی برای کلیه کارشناسان و مدیران خواهد بود.

وی از داده‌های مکانی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و یادآور شد: داده‌های مکانی موجود در وزارت جهاد کشاورزی شامل حجم انبوهی از تصاویر ماهواره‌ای، عکس‌های هوایی و همچنین نقشه‌های پایه و تخصصی تولیدشده توسط معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه است.

بخشنده تأکید کرد: بخش عمده‌ای از این داده‌ها به‌دلیل فقدان یک پایگاه داده متمرکز به‌صورت مستقل در یک واحد سازمانی نگهداری می‌شد و مشکلاتی را برای محققان و برنامه‌ریزان ایجاد می‌کرد؛ لذا در راستای ماده 46 قانون پنجم توسعه، به‌منظور اطلاع‌رسانی از وضعیت داده‌های مکانی از طریق ارائه ابزار و محیطی برای جستجو و آگاهی از کمیت و کیفیت داده‌ها در یک منطقه مکانی، این سامانه معرفی شده است.

داشبورد اطلاعات مدیریتی، اجرایی شدن الگوی کشت

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به لزوم اجرای الگوی کشت در کشور و جلوگیری از نوسان‌های بازار اظهار داشت: در سیستم اطلاعات مدیریت، داشبورد ارائه‌دهنده گرافیکی، مهم‌ترین اطلاعات مورد نیاز برای رسیدن به یک یا چند هدف مشخص است که در یک صفحه با دقت و نظم چیده شده‌اند تا مدیران بتوانند با یک نگاه، وضعیت موجود را رصد کنند.

وی همچنین گفت: این سامانه معمولاً از عناصر گرافیکی تشکیل شده و می‌تواند به منابع متنوعی متصل شود.

بخشنده در ادامه افزود: انتظار می‌رود سامانه مذکور به تمامی بخش‌های اطلاعاتی نظیر منابع انسانی، اطلاعات تخصصی و مدیریت پروژه دسترسی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: کمک به تصمیم‌گیری سریع‌تر و کارآمدتر تیم مدیریتی و به حداقل رساندن هزینه‌های مرتبط با مدیریت عملکرد از مهم‌ترین اهداف این سامانه است.

بخشنده ادامه داد: ارائه اطلاعات پالایش‌شده، جامع و بهنگام از عملکرد یک سازمان که بررسی آنها را به سهولت نشان می‌دهد، مدیران سازمانی را قادر خواهد ساخت تا تصمیم‌گیری صحیح و روشنی از مزیت رقابتی خود که همان واکنش سریع است، داشته باشند.

صدور مجوزهای بخش کشاورزی الکترونیکی شد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از 400 نوع مجوز مختلف در بخش‌های زراعی، باغی، دامی و آبزیان خبر داد و تصریح کرد: در راستای تشکیل دولت الکترونیک مقرر شد سامانه‌ای متمرکز برای صدور مجوزها تعریف شود که تعداد مجوزها که از 400 به کمتر از 100 نوع کاهش دهد.

وی در پایان یادآور شد: هرچند با مقاومت مدیران میانی که کاهش مجوزها را به‌نوعی ازهم‌پاشیدگی مدیریتی می‌دانستند، روبه‌رو شد، اما این وزارتخانه توانست در راستای اجرای ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک و مصوبه کارگروه توسعه خدمات الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی با توجه به تنوع و تعدد مجوزهای صادره به‌منظور فراهم کردن امکان ارائه خدمات از یک درگاه واحد، سامانه متمرکز صدور مجوزهای بخش کشاورزی را طراحی و پیاده‌سازی کند./

F-941125-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید