Iranian Agriculture News Agency

 افتتاح پروژه های جایگزینی سوخت های فسیلی و انرژی های نو 

اجرای طرح حفاظت مشارکتی عرصه های منابع طبیعی در 780 هزار هکتار در استان سیستان و بلوچستان

پای تنورهای گازی پخت نان و آبگرمکن های خورشیدی به روستاها و منطقه عشایر شهرستان های نیمروز و هامون در سیستان رسید.


مراسم افتتاح پروژه های جایگزینی سوخت های فسیلی و انرژی های نو با هدف تغییر الگوی مصرف سوخت، کاهش مصرف سوخت های هیزمی و بوته ای و مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی در روستاهای شهرستان نیمروز و هامون با حضور معاون وزیر و رییس سازمان حنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، در مراسم افتتاح این پروژه ها که به مناسبت گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی برپا شد، خداکرم جلالی ضمن دیدار و گفت و گو با مردم، در یک حرکت نمادین، اقدام به کاشت دو نهال در تنورهای سنتی روستای گزانگوری در شهرستان نیمروز و همچنین عشایر شهرستان هامون کرد و از چگونگی پخت نان با تنورهای گازی توسط زنان زحمتکش روستایی و عشایری بازدید به عمل آورد.
معاون وزیر و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور همراه با مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سیستان و بلوچستان، فرماندار شهرستان نیمروز و رییس زسازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با حضور در منطقه عشایری هامون صابری، در سیاه چادر و میان عشایر پیر و جوان حضور یافت. وی ضمن شنیدن درد و دل ها و مشکلات مردم عشایر که از کم آبی و کمبود امکانات گله مند بودند و درخواست تعداد بیشتری از تنورهای گازی پخت نان می کردند با آنان سخن گفت و وعده داد در رفع مسایل عشایر و تامین تنورهای گازی تلاش شود.
جلالی با بیان این که امنیت زیستی و اکولوژیکی، زیر بنای سایر امنیت ها است، اظهار داشت: در دولت آقای روحانی که دولت محیط زیست است، جوامع عشایری در اولویت قرار دارند.
وی خواستار حمایت و مشارکت مردم و عشایر سیستان در حفاظت از منابع طبیعی و پوشش گیاهی شد و گفت: حفظ و توسعه منابع طبیعی و جلوگیری از بیابانزایی با مشارکت مردم از راهبردهای ما است.
رییس سازمان حنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به جمیعت 200 هزار خانواری عشایر کشور خاطرنشان کرد: اگر عشایر روزی پنج بوته برای پخت و پز و ایجاد گرمایش بسوزانند، روزی یک میلیون بوته و در سال 360 میلیون بوته در عرصه های منابع طبیعی از بین می رود که رقم بزرگی است و ادامه آن موجب بیابانی شدن کشور می شود.
وی ادامه داد: از سال گذشته، اجرای طرح های حفاظت مشارکتی از منابع طبیعی با شدت بیشتری اجرا می شود به طوری که تا کنون نزدیک به سه میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور را با مشارکت مردم حفظ کرده ایم.
وی پیش بینی کرد این رقم تا پایان امسال به پنج میلیون هکتار برسد و طی چند سال آینده همه مناطق و عرصه های طبیعی برای حفاظت و بهره برداری مناسب در قالب طرح ها و قراردادهای مشخص در اختیار مردم قرار گیرد تا هم بهره مندی و هم حفاظت مناسب از عرصه های منابع طبیعی انجام شود.
اجرای طرح حفاظت مشارکتی در 780 هزار هکتار
در این نشست، عبدالباسط پاکزاد مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سیستان و بلوچستان نیز اولویت نخست منابع طبیعی را، حفاظت دانست و گفت: هر چند مشارکت مردم یک اقدام داوطلبانه است، اما این تعامل و همکاری بر اکوسیستم اثرات مفیدی می گذارد.
وی با بیان این که طرح حفاظت مشارکتی عرصه های منابع طبیعی در 780 هزار هکتاردر استان سیستان و بلوچستان در حال اجرا است، تصریح کرد: 450 هزار هکتار از این طرح در سیستان و مابقی در بلوچستان اجرا می شود.
پاکزاد ، حفاظت مشارکتی منابع طبیعی را گرایش به سوی مدیریت یکپارچه عنوان کرد و اذعان داشت: ما به این نتیجه رسیدیم که پراکنده کاری نتیجه ای ندارد و مردم در حفاظت از پوشش گیاهی و بیابانزدایی پیشرو هستند و این امر در سیتستان، نهادینه شده است.
آغاز جهاد درختکاری در نیمروز
در ادامه این نشست محمد حسن ده مرده فرماندار شهرستان نیمروز نیز تغییرات اقلیمی، خشک شدن دریاچه ها و افزایش گرد و غبار در دنیا را ناشی از بی توجهی به منابع طبیعی دانست و گفت: در حفاظت و احیای منابع طبیعی مردم باید در راس باشند.
وی افزود: با مشارکت مردم ظرف چهار ماه 400 کیلومتر بادشکن احداث و بالغ بر 6 تا 7 میلیون متر مکعب ماسه بادی را نثبیت کردیم.
فرماندار شهرستان نیمروز با اذعان به این که در منطقه سیستان و درشهرستان نیمروز، درختکاری مورد غفلت قرار گرفته است، بر توسعه جهاد درختکاری تاکید کرد.
وی خاطر نشان کرد: جهاد درختکاری از یک ماه پیش در شهرستان نیمروز آغاز شده و یکصد میلیون تومان برای تهیه نهال در نظر گرفته ایم.
ده مرده در عین حال خواستار حمایت اداره منابع طبیعی و آبخیز داری استان سیستان و بلوچستان از طرح جهاد درختکاری در این شهرستان شد.
واگذاری حفاظت از 450 هزار هکتار عرصه هامون به مرتعداران
در این نشست، تفاهم نامه ای میان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور و سه نفر از نمایندگان مرتعداران دریاچه هامون رد و بدل شد.
مهندس بهمن افراسیابی مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور درباره این تفاهم نامه به خبرنگار ما گفت: بر اساس این تفاهم نامه، حفاظت از 450 هزار هکتار از عرصه های مرتعی دریاچه هامون به مرتعداران و بهره برداران واگذار شده است.
وی افزود: پیش از این، مرتعداران بر اساس قراردادی، کار اصلاح، احیا و مدیریت عرصه های مرتعی دریاچه هامون را بر عهده داشتند که با انعقاد این تفاهم نامه، حفاظت از مراتع دریاچه هامون نیز به آنان واگذار و بدین ترتیب حلقه مشارکت بهره برداران تکمیل شد.
افراسیابی اظهار داشت: در این تفاهم نامه، نوع کاشت گونه ها و چگونگی محافظت از پوشش گیاهی در سطح 450 هزار هکتار عرصه مرتعی دریاچه هامون ذکر شده است.
گفتنی است، پس از این نشست، معاون وزیر و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای پروژه نصب آبگرمکن های خورشیدی در روستای بلند در شهرستان هامون، بازدید کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید