Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی:

اتحادیه ماهیان گرم‌آبی برای صادرات به روسیه بازی داده نشد/ صادرات 29 هزار تن ماهی گرم‌آبی در اوج تحریم‌ها

در حالی که اتحادیه ماهیان گرم‌آبی در سال 89 که اوج تحریم‌ها علیه ایران بود، توانسته بود 29 هزار تن صادرات ماهیان گرم‌آبی را در کارنامه داشته باشد، در صادرات محصولات آبزی به کشور روسیه توسط شیلات به بازی گرفته نشد و در برنامه مشارکت خارجی‌ها در پرورش ماهی در قفس نیز این امتیاز تقدیم مؤسسه شبه‌دولتی شد تا تشکل‌ها از گود رقابت خارج شوند.

اتحادیه ماهیان گرم‌آبی برای صادرات به روسیه بازی داده نشد/ صادرات 29 هزار تن ماهی گرم‌آبی در اوج تحریم‌ها

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هرچند پس از برجام و در دوره پساتحریم جریانات مؤثری در حوزه اقتصاد کشاورزی به‌ویژه تجارت محصولات کشاورزی رخ داد، اما بازی ندادن تشکل‌های تولیدی توسط شیلات ایران باعث شد تولیدکنندگان نتوانند از فرصت‌های بازارهای صادراتی حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند .

حسن آقازاده افزود: نامهربانی سازمان شیلات و انتخابی برخورد کردن این سازمان با تعریف امتیازهای خاص برای تولیدکنندگان آبزی، باعث شده تا ماهیان گرم‌آبی نتوانند در سبد صادراتی آبزیان به روسیه قرار گیرند .

وی خاطرنشان کرد: این اتحادیه از سال 81 تمرکز ویژه‌ای برای صادرات ماهی داشته و توانسته با اتکا به دانش تجربی خود و استفاده از ظرفیت‌های مالی و علمی، بازارهای صادراتی مناسبی در عراق، افغانستان، امارات، ارمنستان، آذربایجان و آسیای میانه تعریف کند، به‌طوری که در سال 89 که اوج تحریم‌ها برای ایران به وقوع پیوست، این اتحادیه توانست بیش از 25 هزار تن ماهی گرم‌آبی صادر کند .

آقازاده ادامه داد: ماهیان گرم‌آبی در اراضی تولید می‌شوند که هیچ گیاهی امکان رویش ندارد و غذای ماهیان گرم‌آبی عبارتند از ضایعات شلتوک برنج و سایر غلاتی که مصرف انسانی آن حداقل است و در واقع ظرفیتی است برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، اما این پتانسیل تولیدی در حوزه آبزیان نادیده گرفته می‌شود .

وی تصریح کرد: با وجود مشکلاتی که در تأمین غذا و کودهای شیمیایی طی سال‌های اخیر به وقوع پیوست، سال گذشته 18 هزار تن انواع ماهی گرم‌آبی صادر شده است. با این وجود، در بازی صادرات به روسیه، اتحادیه ماهیان گرم‌آبی به بازی گرفته نشد .

ورود نابه‌هنگام سازمان شیلات به نفع مؤسسه‌های دولتی

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی با اشاره به سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در حوزه پرورش ماهی در قفس یادآور شد: این اتحادیه توانست رایزنی‌های مؤثری با کشور روسیه، بلاروس، کویت و دانشمندان و سرمایه‌گذاران چینی داشته باشد، اما ورود نابه هنگام سازمان شیلات و استفاده از امتیازهای دولتی این سازمان برای "جهاد نصر"، باعث شد عملاً اتحادیه‌ها زمینه ورود به پرورش ماهی در قفس را با سرمایه‌گذاری‌های مشترک خارجی از دست بدهند .

آقازاده مدعی شد: شیلات بدون برگزاری مناقصه یا مزایده‌ای طی تفاهم‌نامه‌ای کاملاً دستوری، امکانات و منابع را در اختیار جهاد نصر به‌عنوان یک تشکل نیمه‌دولتی قرار داد و پس از آنکه با اعتراض های شدید اتحادیه‌های تولیدکننده آبزی روبه‌رو شد، اعلام کرد تشکل‌ها به گود میدان بیایند، اما پرواضح روشن است جهاد نصری که پشت‌گرمی به وزارت جهاد کشاورزی و رانت‌های دولتی دارد، گوی سبقت را از تشکل‌های بخش خصوصی به‌آسانی می‌رباید؛ لذا تشکل‌ها نیز از رقابت با جهاد نصر منصرف شدند .

وی اظهار داشت: به‌دنبال ورود غیرمنطقی شیلات، تشکل‌ها رایزنی با کشورهای خارجی را قطع کرده و تلاش کردند از پنج‌هزار کیلومتر سواحل شمال و جنوب کشور با امکانات محدود خود استفاده کنند .

آقازاده در پایان گفت: در زمان حاضر اتحادیه ماهیان گرم‌آبی تلاش می‌کند با تمرکز بر منابع بخش خصوصی، با در نظر گرفتن آنکه پرورش ماهی در قفس هزینه‌های تولید را تا 30 درصد کاهش می‌دهد، در دستور کار قرار دهند./

L-941121-02


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید