Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان شیلات ایران خبر داد:

تسهیل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش شیلات ایران با لغو تحریم‌ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی در بخش تأمین قفس برای پرورش ماهیان را تا چهار میلیارد دلار برآورد کرد.


معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی در بخش تأمین قفس برای پرورش ماهیان را تا چهار میلیارد دلار برآورد کرد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، حسن صالحی گفت: با لغو تحریم‌ها و اجرای برجام، پیش‌بینی می‌کنیم در حوزه پرورش ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در قفس، زنجیره‌های صنعت آبزی‌پروری میگو و صنایع شیلاتی، جاذبه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: لغو تحریم‌ها، انجام سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش شیلات ایران را تسهیل می‌کند.

صالحی در عین حال، امکان نقل و انتقالات منابع مالی سرمایه‌گذاران با اجرای برجام را بستر خوبی برای تولید و صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه از زمان توافق ایران با گروه 1+5 تا قبل از اعلام آغاز اجرای برجام، هیأت‌های زیادی از کشورهای مختلف برای شناسایی ظرفیت‌های شیلاتی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک به ایران سفر کرده‌اند، افزود: امسال بیش از 100 میلیون یورو در زمینه تجهیزات قفس با کشورهایی مانند نروژ، ایتالیا، فرانسه و چین قرارداد منعقد کردیم که بخشی از آن مربوط به ساخت قفس از طریق مشارکت شرکت‌های ایرانی و خارجی است.

کاهش 80 درصدی نیاز ایران به واردات تخم چشم‌زده قزل‌آلا

رئیس سازمان شیلات ایران درباره این پرسش که اولویت شیلات ایران در همکاری و انجام سرمایه‌گذاری مشترک با کدام کشورها است، ادامه داد: ما با توجه به موضوع توسعه، کشورهای درجه نخست را انتخاب کرده‌ایم و به‌طور مثال برای پرورش ماهی در قفس در حوزه زنجیره قفس‌ها به‌ویژه تجهیزات در دریا، نروژی‌ها برای ما در اولویت قرار دارند و سپس ایتالیایی‌ها، ترک‌ها و چینی‌ها را انتخاب کرده‌ایم.

صالحی تصریح کرد: در زمینه بی‌نیازی کشور از واردات تخم چشم‌زده قزل‌آلا نیز با کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، انگلیس و نروژ که صاحب دانش، فناوری جدید و تجربه هستند، به دنبال همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک هستیم.

وی پیش‌بینی کرد که از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران با کشورهای پیشرو در زمینه تولید تخم چشم‌زده قزل‌آلا، 70 تا 80 درصد نیاز ایران به واردات این نوع تخم کاهش می‌یابد.

صالحی با اشاره به صنعت دریانوردی و فعالیت ایران در اقیانوس هند، یادآور شد: در این صنعت، کشور چین و کره تجربیات خوبی دارند و از این رو، در این حوزه با کشورهای آسیای شرقی تمایل همکاری داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره صنایع شیلاتی تأکید کرد: کشورهایی که بتوانند ارزش افزوده در این صنایع ایجاد کنند برای ما در اولویت هستند و اخیرا کشورهای ایسلند، فنلاوند و دانمارک برای همکاری و سرمایه‌گذاری در این صنعت، ابراز تمایل کرده‌اند.

وی، میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش شیلات ایران را تا پیش از تشکیل دولت یازدهم، حدود صفر عنوان کرد و اظهار داشت: خوشبختانه در دو سال اخیر، بستر لازم برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش شیلات فراهم شده که ازجمله می‌توان به مشارکت شرکت‌های چینی در صید فانوس ماهیان و فرانسوی‌ها در پرورش ماهی در قفس در منطقه قشم اشاره کرد.

صالحی در پایان گفت: در سه ماهه گذشته نیز برداشت پرورش ماهی در قفس در بندر آفتاب استان هرمزگان را داشتیم که با سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور انجام شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید