Iranian Agriculture News Agency

عسل کنار و مرکبات دارای طعمی متفاوت

زنبورداری در استان‌های جنوبی باید توسعه یابد

زنبورداری در استان‌های جنوبی باید توسعه یابد
زنبورداری در استان‌های جنوبی باید توسعه یابد

از آنجایی که درختان خاصی همچون کنار در استان‌های جنوبی یافت می‌شود، توسعه زنبورداری و تولید عسل کنار می‌تواند در این مناطق گسترش یابد.

معاون مدیر طیور زنبورعسل جنوب کرمان در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: تولید عسل و توسعه زنبورداری در استان‌های جنوبی در دستور کار است.

میثم ابوسعیدی افزود: استان‌های جنوبی همچون کرمان دارای درختانی همچون مرکبات و کنار هستند که عسل آنها می‌تواند بسیار مفید فایده باشد و مشتریان خاص خود را دارد.

وی خاطرنشان کرد: چند سالی است که عسل مرکبات و کنار در این استان تولید می‌شود و در برنامه افزایش تولید در دستور کار است.

ابوسعیدی ادامه داد: در جنوب کرمان 20 هزار کلنی زنبورعسل وجود دارد. در حالی که در استان‌های گرمسیر دیگری چون سیستان و بلوچستان و خوزستان سهم عسل اندک است.

وی تصریح کرد: در استان خوزستان به‌دلیل زیادی درخت کنار یا سدر امکان زنبورداری و تولید عسل کنار وجود دارد.

وجود 20 هزار کلنی زنبورعسل در جنوب کرمان

این مقام مسئول یادآور شد: در منطقه جنوب کرمان 350 کلنی برای تولید عسل مرکبات و 500 کلنی برای تولید عسل کنار در نظر گرفته شده است.

ابوسعیدی تأکید کرد: عسل کنار و مرکبات به‌دلیل تفاوتی که با عسل کوهستان دارند، مشتریان خاص خود را دارد و دارای عطر و طعم متفاوتی است.

وی اظهار داشت: بسیاری از کارخانه‌ها برای آنکه از رسوب عسل جلوگیری شود کار حرارت دادن را انجام می‌دهند. در حالی که زنبورداران این منطقه عسل طبیعی و بدون حرارت تولید و بسته‌بندی می‌کنند.

ابوسعیدی همچنین گفت: عسل کوهستان از شهد گل‌هایی همچون آلاله، آویشن و سایر گیاهان دارویی تهیه می‌شود. در حالی که عسل کنار منحصر به فرد بوده و در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: با حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در سه سال گذشته تعداد کلنی‌های زنبورعسل از 12 هزار به 20 هزار کلنی رسیده است.

ابوسعیدی در پایان خاطرنشان کرد: ترویج مصرف عسل کنار و مرکبات می‌تواند زمینه را برای افزایش تولید فراهم آورد و قصد داریم که توزیع این نوع عسل را در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر برای افزایش بیشتر داشته باشیم./

خبرنگار: مژگان ستار

L-910130-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید