Iranian Agriculture News Agency

واکسن آنفولانزای انسانی، گامی مهم درخود کفایی

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کشور گفت : تولید واکسن آنفولانزای انسانی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمال غرب کشور ، گامی ارزنده درخودکفایی کشورد ر تولید این محصول ارزشمند و گرانبها در سال تولیدملی ، حمایت ازکار و سرمایه ایرانی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از آذربایجان شرقی ؛ هادی فامیل قدکچی در نشست مشترک با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در تبریز ، با اشاره به فراهم شدن مقدمات تولید واکسن آنفولانزای انسانی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شمال غرب کشور ، آن را گامی ارزنده در رسیدن به خودکفایی کشور در تولید این محصول مهم علمی ذکر کرد و گفت : با آغاز به تولید این واکسن ، از خروج سالانه مقادیر زیادی ارز که سالیانه به این امر اختصاص می یابد جلو گیری خواهد شد.

وی همچنین از اختصاص 150میلیارد ریال برای تسریع در تولید واکسن آنفولانزای انسانی در موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی شعبه مرند ، خبر داد و افزود : با کسب دانش علمی و فنی ، تولید واکسن آنفولانزای انسانی بزودی در موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازری رازی مرند بعنوان نخستین شعبه تولید کننده این واکسن در کشور آغاز می شود.

قدکچی با اشاره به این موضوع که جمعیت کشوربراساس آمارهای موجود، رفته رفته به سوی پیرشدن گام بر می دارد و پیش بینی این موسسه برای تامین سالانه نیاز کشور به واکسن آنفولانزای انسانی حدود 5 میلیون دز می باشد افزود: برای تامین این نیاز ازطریق واردات، سالانه هزینه بالایی صرف و هر ساله میزان این هزینه ها در حال افزایش بود ولی تولید آن در شعبه مرند با توجه به قابلیت های این شعبه، گامی بسیار مهم درجلوگیری از خروج مقادیر زیادی ارز به صورت سالانه ازکشور و در کنار آن توسعه علمی کشور و افزایش توان تحقیقی موسسه در راستای تحقق خوکفایی علمی کشور خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به عزم این موسسه در ورود به تولید واکسن های ضد سم مار و عقرب گفت : با توجه به نیاز کشور به این نوع واکسن ، به خصوص در مناطق مرکزی و جنوبی کشور و در کنار آن نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس به این نوع واکسن ، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کشور را نسبت به ورود کامل به فاز تحقیق و تولید این نوع واکسن متقاعد و مصمم نموده است.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کشور همچنین خاطر نشان ساخت : این نوع واکسن در بازارهای منطقه بین یکصد تا یکصد و ده یورو به فروش می رسد.

قدکچی در بخش دیگری از تولید واکسن سه گانه ی آنفولانزای طیور بزودی دراین موسسه و برنامه ریزی لازم جهت تولید واکسن چهارگانه ی آنفولانزای طیور در آینده خبر داد و افزود : هم اکنون موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازری رازی شعبه مرند ، سالانه 200 میلیون دز واکسن سه گانه ی آنفولانزای طیور تولید و توانایی افزایش تا سقف 450 میلیون دز را نیزدارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید