Iranian Agriculture News Agency

شروط لازم برای رشد کشاورزی در پساتحریم

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه رفع تحریم‌ها به تنهایی برای رشد این بخش کافی نیست، گفت: زیرساخت‌های صادراتی ما با مشکلات اساسی مواجه است که باید رفع شوند.

سید رضا نورانی در گفتگو با مهر با بیان اینکه یکی از قطب‌هایی که می‌تواند جایگزین نفت در اقتصاد مقاومتی شود، بخش کشاورزی است، اظهارداشت: با توجه به پتانسیل‌های بالایی که در بخش کشاورزی کشور وجود دارد، این بخش می‌تواند جایگزین خوبی برای نفت باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور در بخش کشاورزی و صنایع جانبی آن مشغول به کار هستند، گفت: در برخی محصولات باغی از جمله خرما، پسته، انار، سیب درختی و کیوی ایران جزو تولیدکنندگان بزرگ دنیاست و رتبه خوبی را در این زمینه دارد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه طی سالیان اخیر ما بسیاری از بازارهای خود را به دلیل مسائل مربوط به تحریم و ضعف زیرساخت‌های موجود از دست دادیم، تصریح کرد: با وجود پتانسیل‌های موجود، متاسفانه ما در بحث صادرات هنوز شتاب واقعی را نداریم و با مشکلات زیرساختی در این زمینه مواجه هستیم.

نورانی، رفع تحریم‌ها را به تنهایی برای رشد بخش کشاورزی کافی ندانست و گفت: درست است که تحریم‌ها رفع شده و حرکت رو به جلو است و امیدوار هستیم که وضعیت اقتصادی هم روز به روز بهتر شود اما با توجه به مشکلات زیرساختی در بخش صادرات نمی‌توانیم بگوییم دوران جدید باعث حل فوری مسائل ما خواهد شد. ‌

وی با اشاره به اینکه تجهیزات سردخانه‌ای ما ضعیف است، اظهارداشت: اگر بخواهیم در دوران پساتحریم موفق عمل کنیم باید زیرساخت‌ها ترمیم شود. به عنوان مثال در بحث حمل و نقل هوایی باید کارگاه‌های مجهزی داشته باشیم، در بحث دریایی، کشتیرانی باید شتاب بیشتری به کارهای خود ببخشد و تجهیزات سردخانه‌ای داشته باشد.

نورانی اضافه کرد: متاسفانه در بخش جاده‌ای هم ما با کمبود کانتینرهای یخچالی مواجه هستیم که در نتیجه آن هزینه‌های صادراتی‌مان بسیار سنگین می‌شود و امکان رقابت با قدرت‌های بزرگ دنیا را از دست می‌دهیم، ضمن اینکه ‌در بحث ریلی هیچ واگن یخچال‌دار و سردخانه‌دار نداریم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: علاوه بر این، دولت باید حتما مساعدت‌ها و تسهیلات لازم را در اختیار صادرکنندگان قرار دهد تا آنان بتوانند ماشین آلات بسته بندی را مجهز کنند، ضمن اینکه باید به بسته بندی و سورتینگ توجه جدی داشت.

به گزارش مهر، سورتینگ اصطلاحی به معنای درجه بندی و دسته بندی محصولات است، در واقع سورتینگ محصولات کشاورزی به درجه بندی انواع میوه ها و سایر محصولات کشاورزی براساس اندازه، رنگ، شکل ظاهری و سایر عوامل و جداسازی ناخالصی ها، میوه ها و محصولات خراب و فاسد شده اطلاق می‌شود.

نورانی با بیان اینکه تمامی موارد ذکر شده جزو مشکلاتی است که ما در زمینه صادرات داریم، اضافه کرد: وقتی بخواهیم وارد بازارهای بین المللی شویم باید استانداردهای جهانی را مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم حضوری پررنگ داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر کشورهای بزرگ دنیا بخواهند نیاز خود را از ایران تامین کنند، شاید ما توان تامین این نیازها را داشته باشیم اما توان صادراتی‌مان آنقدر نیست که بتوانیم حجم زیادی از صادرات را انجام دهیم و این امر حتما نیازمند فراهم آوردن تجهیزات لازم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید